Hoe controleert men eigenlijk streaming/download illegaal content?

skabalie
Topic Starter
Berichten: 178

Hoe controleert men eigenlijk streaming/download illegaal content?

#1 , 12 mei 2016 10:53

Besten,
Moeilijk, om te weten waar plaatsen, hopelijk hier juist.
Her en der, heb ik al gelezen, dat in Duitsland B&B's, hotel en zelfs vakantieparken, een brief in de bus gekregen hebben van een advocaat, met een minnelijke schikking, voor het illegaal content, dat op deze lijn gedwonload en/of gestreamed geweest is. Bepaalden hebben hun wifi afgesloten, andere hebben hun wifi laten uitbaten door een ISP zelf.
In België, is het streamen van content, nog een grijze zone. Niet dat ik het downloaden en streamen van niet betaalde content goedkeur, maar ik vraag me af, hoe ze dergelijke kunnen zien controleren? Je zou toch denken, als er verschillende zaken worden gedaan, gesurft, gemaild, gedownload en gestreamed, dat dit toch allemaal door dezelfde data gaat? Of kan men de data die naar een klant gaat analyseren, en zien wat er binnen komt? En als men dat kan, hoe kan men dan zien, of de inhoud wel of niet illegaal is?
Toen dacht ik misschien, dat men gaat controleren op poorten, of poortscans doet, op bepaalde programma's, doch, kan men met Utorrent bvb perfect legaal content downloaden. ik download regelmatig een update van een Russische driver dvd, die enkel gaat via torrent.
En ten 2de, vroeg ik me af, als in België het straks ook verboden wordt om bepaald content te streamen, of men zomaar de data die naar een klant gaat, mag analyseren of observeren, ik denk hierbij aan de wet op de privacy. Of gaat men hierin wetswijzigingen doen? Ik las zelfs, dat bepaalde landen, de rechten organisatie's, zomaar ip's zal kunnen inkijken die mogelijks illegaal content streamt/download.
Je zou denken, dat de data die binnenkomt allemaal enen en nullen zijn, maar men kan blijkbaar al veel doen.
Voor ik een ban o.i.d. krijg, wil ik benadrukken, dat ik met deze vraag geenszins middelen/gebruik wil gaan invoeren noch derden wil aanzetten, om het bovenstaande te bevorderen, of te omzeilen. Het gaat mij enkel over, hoe men zoiets kan opsporen, en de legaliteit ervan. Want onbetaalde content streamen is diefstal, gelijk een brood meenemen bij de bakker zonder te betalen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 mei 2016 14:07

Ik vermoed dat men de oorsprong van de traffiek gaat bekijken: als deze van www.all-illegal-movies.ru (fictief adres, denk ik ;-) komt (wat men kan detecteren), is het illegaal. Ik denk niet dat men het onderscheid kan maken tussen legale en illegale content die bijvoorbeeld op Youtube staat (hoewel illegale content er meestal snel terug af is). Voor zover ik weet kan men wel zien welk soort traffiek er over een lijn gaat (zo kan men traffiek van bijvoorbeeld voice over IP diensten voorrang geven aan andere traffiek op de lijn), maar om de effectieve "inhoud" van die traffiek te zien? Zonder effectief de traffiek af te tappen en te bekijken (wat volgens mij hier in België niet zomaar mag), denk ik niet dat men dit kan.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Emile12
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 apr 2017 00:17

Hallo,
Ik zit met een vraag en ik hoop dat deze hier kan beantwoord worden. Ik denk er serieus over na om mij een android streaming box met het streaming platform "kodi" erop geinstalleerd aan te schaffen . Er zijn daar bepaalde "add-ons" op beschikbaar waarmee je gratis films, tv-shows en dergelijke kan streamen ( GEEN downloads). Nu vroeg ik me af of dat illegaal is of niet?

Reclame

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 07 apr 2017 09:10

Indien je een antwoord wil, begin dan een eigen topic, en pik er geen in van iemand anders, dat trouwens al 10 maanden oud is.

WP002
Berichten: 1479

#5 , 09 apr 2017 18:44

Maar om op uw vraag te antwoorden: dat is zo illegaal als de pest.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 10 apr 2017 09:57

Maar om op uw vraag te antwoorden: dat is zo illegaal als de pest.
Idd. Als je nergens énige licentiekost betaalt, en toch films en / of series kan bekijken (waar je normaal wel zou moeten voor betalen), weet je toch zelf dat dit niet kan, en bijgevolg illegaal is, niet?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#7 , 10 apr 2017 11:32

Is het niet hij die het erop plaatst die illegaal bezig is. Zet er iemand een film of muziek op YouTube en ik bekijk dit, wat zou daar illegaal aan zijn.
Kodi is een apps die op googleplay staat en is opensource.

https://play.google.com/store/apps/deta ... kodi&hl=nl
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 10 apr 2017 12:56

Is het niet hij die het erop plaatst die illegaal bezig is. Zet er iemand een film of muziek op YouTube en ik bekijk dit, wat zou daar illegaal aan zijn.
Kodi is een apps die op googleplay staat en is opensource.

https://play.google.com/store/apps/deta ... kodi&hl=nl
De "niet-topic-starter" vroeg niet of HIJ illegaal bezig is, maar of "het illegaal is". De content die hij streamt is weldegelijk illegale content. Maar inderdaad: zolang hij zelf deze content niet verder verpsreidt (als die "Kodi" bijvoorbleeld niet met een torrent-achtig principe werkt, want dan verpsreidt je zelf ook), loopt hij weinig risico.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

WP002
Berichten: 1479

#9 , 11 apr 2017 23:47

(als die "Kodi" bijvoorbleeld niet met een torrent-achtig principe werkt)
En dat doet dat juist wél.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 13 apr 2017 09:32

En dat doet dat juist wél.
Dus als je dat ding gebruikt, wordt je zelf ook een seeder van de content die je binnenhaalt? In dat geval ben je strafbaar. Geen twijfel mogelijk.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

giserke
Berichten: 2434

#11 , 13 apr 2017 14:04

Torrens bij dergelijke addons zijn trouwens zeer gemakkelijk voor politionele diensten om de betrokkene op te sporen.
Bij gewoon downloaden van films ben je meestal niet lang genoeg seeder om U op te kunnen sporen.
Als je een film kijkt via een media reciever als Kodi en een torrent addon, ben je gedurende de volledige film online zichtbaar.
Lang genoeg dus om de seeders allemaal volledig te traceren.

Maar idd het is illegaal. Zelfs op youtube staan veel illegale films.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#12 , 13 apr 2017 14:40

Maar idd het is illegaal. Zelfs op youtube staan veel illegale films.
Met dat verschil dat je niet strafbaar bent als je een illegaal geuploade film op youtube / vimeo / dailymotion / ... bekijkt. Je verspreid immers geen illegaal materiaal door het enkel te bekijken op die kanalen. Aangezien deze streams ook niet lokaal opgeslagen worden, heb je de illegale content zelfs niet in uw bezit. Men kan je dus zo goed als niets maken, aangezien er geen wetgeving bestaat rond het louter bekijen van illegale content...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”