Domeinnaam : Kan men u dat afpakken?

Cor Yvas
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Domeinnaam : Kan men u dat afpakken?

#1 , 03 mei 2016 12:59

Hallo iedereen,

Ik heb heden een schrijven ontvangen van de advocaat van een organisatie die eist dat ik een domeinnaam onvoorwaardelijk moet aan hen overdragen en dat ik deze website niet meer mag gebruiken binnen de 5 dagen !

Ik mag hier geen reclame maken, ik kan ook geen domeinnaam geven (regels forum).

Desbetreffende website (enkele jaren geleden geregistreerd) vermeldt een 15tal linken naar andere websites (vakantiebestemmingen), deze worden allemaal gratis vermeld op die website (in het beste geval wordt er een tegenlink geplaatst op de andere website). Er wordt geen stuiver verdiend aan die website, ik houd deze enkel aan omdat ikzelf in die branche zit en mijn eigen verhuurwebsite plaats ik natuurlijk bovenaan.

de naam xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx.com bevat 5 nederlandstalige woorden aan elkaar geschreven met bijvoegsel .com
Dezelfde domeinnamen met gelijk welk ander bijvoegsel zijn nog ter beschikking ! Toch eisen zij dat ik mijn website opgeef en aan hen doorgeef op straffe van ...... Hun eigen website bestaat uit 3 franstalige woorden met toevoegsel .com , .be , .org , .... enzovoort
Hun advertenties zijn gericht op alle landen in de wereld, de vermeldingen op mijn website enkel en alleen in frankrijk (staat bij mij ook in de domeinnaam)

Toch ook vermelden dat er tientallen gelijkaardige andere websites bestaan, waarbij een vermelding al dan niet gratis is. Bij hen is altijd betalend.

De brief van de advocaat bevat het volgende argument :
Het hoeft geen betoog dat dergelijke praktijken een flagrante inbreuk vormen op Boeken VI en XI van het Wetboek Economisch Recht, betreffende verboden marktpraktijken en auteursrechten.

Ik zou volgens die advocaat advertenties ronselen bij collega's via die algemene website xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx.com
De websites die op mijn website vermeld zijn, werden geplaatst omdat er onderaan de website een 'bijvoegen accommodatie'-item staat waarbij het iedereen vrij staat om vermeld te worden als ze een aanvraag indienen.

Ik begrijp dat bovenstaande tekst heel moeilijk te begrijpen is, aangezien op dit forum geen namen mogen vermeld worden. Het zou vlotter lezen indien een kat een kat kan worden genoemd.
Mijn vraag is echter of ik aan dat bericht van die advocaat gevolg moet geven en zo ja waarom/wat !

Kan iedereen dan zomaar iemands zijn domeinnaam aanvallen omdat dit niet in hun eigen kraam past ?

Als de webmaster het toestaat, vermeld ik wel de volledige naam.

Met vriendelijke groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12813

#2 , 03 mei 2016 14:09

En wat is het probleem juist? Is het iets misleidends zoals bv. faceboek.com?

Cor Yvas
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 mei 2016 14:20

Nee absoluut niets misleidend.

Je kan op vakantie gaan naar Frankrijk : Dan geef je in google iets in zoals bv
- vakantie naar frankrijk
- vakantie in frankrijk bij belgen
- logeren bij belgen in frankrijk
- chambres dhotes frankrijk
- gastenkamers in frankrijk

Ik heb gewoon de 3de tekenreeks genomen , alle woorden aan elkaar gehangen en daar de extentie .com achter gevoegd. Hopelijk mag ik dit hier zo vermelden ? Wel vermoeiend als je geen websitenaam mag gebruiken!

Iemand met een andere website-naam beginnende met "best" en daarna het franse woord voor gastenkamers ("chambresdhotes") en bijvoegsel ".com" en andere extenties , vindt dit niet kunnen omdat er bij hen ook gastenkamers zijn waar je bij belgen kan logeren, wereldwijd. Al die aangemelde websites bij hem moeten elk jaar enkele honderde euro's betalen om vermeld te worden. Op mijn website is dat gratis.

Iets duidelijker kan ik alleen als ik de volledige benamingen mag geven.

mvg

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 03 mei 2016 14:21

in dit geval staan wij het wél toe om de desbetreffende websites te vermelden (én ook de tegenpartij). Indien nodig halen we die later dan wel terug weg. Zonder het geven van de naam kan hier moeilijk op je vraag geantwoord worden.

Cor Yvas
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 mei 2016 14:24

Ok Moderator

Het gaat over http://www.logerenbijbelgeninfrankrijk.com en heb een mail gekregen (een brief zou in aantocht zijn) van een advocaat die beweert de website bestchambresdhotes.com te vertegenwoordigen.

Blijjkbaar moet ik die website stopzetten (zie 1ste bericht).

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 03 mei 2016 14:34

Hij claimt wss dat u onterecht een merknaam gebruikt die hij gedeponeerd heeft.

https://register.boip.int/bmbonline/det ... ID=2748371


wat betreft mijn beperkte kennis van domeinovernames, kan hij de pot op. Hij beantwoord niet cumulatief aan de drie eisen:
https://www.dnsbelgium.be/nl/adr-procedure

Cor Yvas
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#7 , 03 mei 2016 14:43

Beste Moderator, ik heb je een pm gestuurd ivm die brief. Ik denk niet dat ik die hier mag publiceren.
mvg


Cor Yvas
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#9 , 03 mei 2016 15:14

Inderdaad een geval met tamelijk wat gelijkenissen. Daarenboven haal ik er geen commerciele winst uit.
Het kan toch niet dat vanaf nu elk domein verboden wordt als er enkele woorden in voorkomen die al gebruikt worden door iemand anders?
Hun eigen website kan je zelfs met de extentie .tk bekijken en stelt iets totaal anders voor.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#10 , 03 mei 2016 15:53

commerciële winst haalt u er natuurlijk wél uit als u reclame kan maken voor uw eigen B&B (wat u blijkbaar heeft en u nog in een sterkere positie zet). Maar op zich is dat het argument ook niet van hen. (en het zou evengoed onzin zijn).

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 03 mei 2016 15:54

Ik zie ook niet in waarom je deze domeinnaam zou moeten opgeven... Het is niet zo dat u doelbewust een bestaand merk inpikt. Lijkt me een normale zin die in een naam gegoten is. En jij bent eerst om deze te registreren, dus dikke pech voor wie later komt.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Vandebos
Berichten: 16087

#12 , 03 mei 2016 15:55

Bovendien toplevel domein .tk....

Niet bepaald zonder kwalijke reputatie te noemen. Een kwart van alle aanvallen vind zijn oorsprong bij dit domein.

Cor Yvas
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#13 , 03 mei 2016 16:01

@Gebruiker21
De domeinnaam heb ik pas geregistreerd nadat deze is vrijgekomen. Een andere vakantieverhuurder heeft deze website ooit gebruikt, maar na enige tijd opgegeven (ook de verhuur is er gestopt). Ik heb die veel later opgepikt omdat ik deze interessant vond. Google is enkele jaren geleden terug begonnen met de namen van de websites mee te indexeren (en vooraan te pushen in de zoekresultaten).

artemis
Berichten: 3293

#14 , 03 mei 2016 17:17

Nu is 'Logeren bij Belgen in Frankrijk' toevallig wel een boek/gids van een bekende uitgeverij die al meerdere jaren heruitgegeven wordt.


Ik weet niet of het er toe doet en gooi het maar in de groep want verder is die materie mij weinig bekend, maar ik ken die gidsen en bij mij rinkelde er alvast meteen en belletje bij het lezen van de naam. Maar de domeinnaam was vrij...
Laatst gewijzigd door artemis op 03 mei 2016 17:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Cor Yvas
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#15 , 03 mei 2016 17:30

Hallo Artemis

Inderdaad is dat ook een boek/gids destijds door de VRT ondersteunt.
Hun boekje noemt "Logeren bij Belgen" , in Frankrijk, in Italie, Portugal, enzo voort...
X is het enigste domein dat is vastgelegd (door mij dus) , alle andere extenties zijn nog vrij. Wil dat dan ook zeggen dat deze ook niet meer kunnen genomen worden ? Dat dan ook nog eens voor alle domeinen voor italie, nederland, luxemburg, portugal, spanje ......
X dekt immers wel de lading : op de site staan allemaal belgen die iets uitbaten in Frankrijk.
Bij de website van de uitgever kost het elk jaar opnieuw 200 euro.
Er zijn nog vele andere websites. Moeten die dan allemaal verboden worden ?
mvg

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”