foto van overleden geportretteerde zonder opdracht

thyson
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

foto van overleden geportretteerde zonder opdracht

#1 , 27 apr 2016 21:51

Hoi,

Ik zou graag T-shirts ontwerpen en verkopen van overleden sporters. Dit zijn dus foto's van geportretteerden zonder opdracht. Normaalgezien heb je dan toestemming nodig van de geportretteerde, wil je deze commercieel gebruiken, maar wat als de geportretteerde overleden is?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 27 apr 2016 23:11

Misschien van hun nabestaanden of erfgenamen??

Lasto
Berichten: 33
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaams-Brabant

#3 , 28 apr 2016 08:21

Zie artikel XI.174 van het Wetboek van Economisch recht:

"Art. XI.174. De auteur of de eigenaar van een portret dan wel enige andere persoon die een portret bezit of voorhanden heeft, heeft niet het recht het te reproduceren of aan het publiek mede te delen zonder toestemming van de geportretteerde of, gedurende twintig jaar na diens overlijden, zonder toestemming van zijn rechtverkrijgenden."

Indien de persoon in kwestie meer dan 20 jaar overleden is, dient behoudens vergissing niemand toestemming te verlenen. In het andere geval, dienen de erfgenamen inderdaad hun toestemming te verlenen.

Reclame

thyson
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 apr 2016 08:54

Zou dit ook gelden als de foto bewerkt wordt? Vb in ander kleur zetten ofzo?

Weo
Berichten: 414
Juridisch actief: Ja

#5 , 28 apr 2016 10:39

Geldt evenzeer als je de foto aanpast. Dan creëer (eventueel) wel een nieuw auteursrecht, maar je hebt nog steeds de toestemming nodig van de houder van de auteursrechten op het originele werk.

thyson
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 28 apr 2016 15:30

Deze regel wordt toch dag in dag uit overtreden? Hoeveel T-shirts bestaan er niet van muziekbands en sporticonen, zelfs al zijn ze nog niet overleden. Ik kan me niet inbeelden dat iedereen daarvoor de toestemming vraagt. Geldt hier dan een gedogenbeleid misschien?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 28 apr 2016 15:41

Deze regel wordt toch dag in dag uit overtreden? Hoeveel T-shirts bestaan er niet van muziekbands en sporticonen, zelfs al zijn ze nog niet overleden. Ik kan me niet inbeelden dat iedereen daarvoor de toestemming vraagt. Geldt hier dan een gedogenbeleid misschien?
Veel merken van dit soort T-shirts hebben weldegelijk overeenkomsten met die bands / sporticonen (of hun management). Uiteraard zullen er ook wel "illegale" T-shirts zijn, maar als een bijvoorbeeld een band dit opmerkt, kunnen zij die makers aanklagen en dit zo goed als zeker winnen. Niets "gedoogbeleid" dus. Uiteraard: zolang de band dit niet te weten komt, ga je daar misschien mee weg komen. Vanaf het moment dat een rechthebbende lucht krijgt van de zaak en beslist er mee verder te gaan...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 28 apr 2016 15:44

Indien de persoon in kwestie meer dan 20 jaar overleden is, dient behoudens vergissing niemand toestemming te verlenen. In het andere geval, dienen de erfgenamen inderdaad hun toestemming te verlenen.
Los van de geportretteerde, heeft ook de maker van het portret rechten. Stel dat er ergens een portret van Ivo Van Damme bestaat, en de fotograaf daarvan is nog steeds in leven, dan zal je die foto niet zomaar mogen gebruiken, ook al is Ivo Van Damme zelf 40 jaar dood.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”