Ben ik eigendom van deze designs?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

Re: Ben ik eigendom van deze designs?

#16 , 20 apr 2016 16:45

"Het punt blijft dat zowel bij een auteurswerk (daar gaat het in dit geval over) gecreëerd in dienstverband, als een auteurswerk gecreëerd op bestelling de werkgever of opdrachtgever slechts in tweede orde de rechten in handen kan krijgen. Er moet een overeenkomst zijn die bepaalt dat de auteursrechten overgedragen worden."

Ja zeg.

Art. 3.8. Rechten van werk- en opdrachtgevers.
1. Indien een tekening of model door een werknemer in de uitoefening van zijn functie werd ontworpen, wordt, behoudens andersluidend beding, de werkgever als ontwerper beschouwd.


Niet duidelijk genoeg? De werkgever is de eigenaar, behoudens andersluidend beding.
Niet omgekeerd.

Ik heb het stilaan wel gehad met de sterfhuizekes en consoorten op dit forum.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Weo
Berichten: 414
Juridisch actief: Ja

#17 , 20 apr 2016 17:04

Asperger,

Zoals ik al heb aangehaald in de andere post die TS plaatste is dat wetgeving die specifiek betrekking heeft op 'tekeningen en modellen' (Benelux Verdrag inzake Intellectuele Eigendom, waaruit het artikel 3.8 komt, behandelt merken en tekeningen en modellen, geen auteursrecht).

Als het hier gaat over affiches, flyers, ... gaat het in principe om auteursrecht. Dit zijn twee verschillende soorten intellectuele eigendom. Zo heb je bij bescherming als tekening of model een depot nodig. Als het ontwerp bescherming geniet onder het tekeningen- en modellenrecht, zal het auteursrecht wel automatisch volgen, maar dat is weer een ander punt.

Voor het auteursrecht geldt volgende regel:
  • Art. XI.167 §3, lid 1 WER:

    "Wanneer een auteur werken tot stand brengt ter uitvoering van een arbeidsovereenkomst of een statuut, kunnen de vermogensrechten worden overgedragen aan de werkgever voor zover uitdrukkelijk in die overdracht van rechten is voorzien en voor zover de creatie van het werk binnen het toepassingsgebied van de overeenkomst of het statuut valt."
De auteursrechten kunnen worden overgedragen. Dit is geen automatisme.

Ik kan gerust nog enkele stukken rechtsleer citeren die hetzelfde zeggen, maar dit is gewoon een simpele toepassing van de wet.

BrainTrain
Berichten: 496

#18 , 26 apr 2016 09:52

Moeten de auteursrechten worden overgdragen opdat men van een design of logo of tekening gebruik wil maken?
Die werkgever kan toch beweren dat zijn werkgever (TS) dan wel over de auteursrechten beschikt, maar dat zij van hem het gebruiksrecht hebben gekregen?

Reclame

Weo
Berichten: 414
Juridisch actief: Ja

#19 , 26 apr 2016 10:12

Je kan daar inderdaad nog wel wat discussie over voeren.

Wat in het voordeel spreekt van TS:
  • - Overdracht zoals vermeld in de bepaling die ik eerder citeerde, omvat het overdragen van een bepaald recht. Dat kan dus ook een gebruiksrecht zijn. De overdracht van alle rechten omschrijft men als "vervreemding".
    - Overeenkomsten worden ten aanzien van de auteur schriftelijk bewezen.
    - De overeenkomst wordt beperkend geïnterpreteerd in het voordeel van de auteur.
Je zou dus kunnen zeggen dat zolang TS voor het bedrijf werkte een impliciet gebruiksrecht gold ten aanzien van het zijn werkgever. Dit recht kwam te vervallen toen TS wegging bij het bedrijf.

Het is aan zijn ex-werkgever om te bewijzen dat zij het recht hebben, niet aan TS om te bewijzen dat hij het recht niet heeft gegeven.

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”