auteursrechten in ziekenhuizen, hoe zit dat?

skabalie
Topic Starter
Berichten: 178

auteursrechten in ziekenhuizen, hoe zit dat?

#1 , 30 mar 2016 15:43

Hi,
is er iemand die weet hoe het één en ander in elkaar zit met auteursrechten en naburige rechten in ziekenhuizen? Moeten zij zoals andere openbare instellingen zoals bvb op cafe's, indoor speelparken en evenementen extra auteursrechten en naburige rechten betalen aan sabam? Of zijn deze vrijgesteld, en mogen zij in elk gebouw zomaar muziek laten spelen?
Is er daar info over te vinden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Weo
Berichten: 414
Juridisch actief: Ja

#2 , 01 apr 2016 21:08

Volgens mij vallen zij onder de normale regels. Ik ben niet op de hoogte van een afwijkende regeling.

Je kan ook altijd eens een mailtje sturen naar Sabam om het te weten te komen, al zullen zij hoogstwaarschijnlijk altijd zeggen dat er betaald moet worden :-).

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#3 , 03 apr 2016 21:16

ziekenhuis openbaar => muziek in de publiek toegangkelijke ruimtes => betalen


zo zal de redenering van sabam zijn

Reclame

BrainTrain
Berichten: 496

#4 , 19 apr 2016 09:30

moet dr. X in de operatiezaal (werkplek) ook sabam betalen voor de muziek die hij tijdens de operatie afspeelt :-)

giserke
Berichten: 2434

#5 , 19 apr 2016 09:49

Mijn cardioloog is net als ik een jazzfanaat. We spelen trouwens in de zelfde groep.
Die draaide ook gewoon platen toen hij aan mijn hart aan het werken was. Voor ik in zwijm was dacht ik Coltrane. te horen.

Of die daarvoor moest betalen weet ik niet, we hebben Sabam niet op bezoek gehad tijdens mijn operatie.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 19 apr 2016 10:47

Mijn cardioloog is net als ik een jazzfanaat. We spelen trouwens in de zelfde groep.
Die draaide ook gewoon platen toen hij aan mijn hart aan het werken was. Voor ik in zwijm was dacht ik Coltrane. te horen.

Of die daarvoor moest betalen weet ik niet, we hebben Sabam niet op bezoek gehad tijdens mijn operatie.
Stond het op uw ziekhuisfactuur? Komt het ziekenfond tussen? :D

giserke
Berichten: 2434

#7 , 19 apr 2016 11:37

Mijn cardioloog is net als ik een jazzfanaat. We spelen trouwens in de zelfde groep.
Die draaide ook gewoon platen toen hij aan mijn hart aan het werken was. Voor ik in zwijm was dacht ik Coltrane. te horen.

Of die daarvoor moest betalen weet ik niet, we hebben Sabam niet op bezoek gehad tijdens mijn operatie.
Stond het op uw ziekhuisfactuur? Komt het ziekenfond tussen? :D
Neen, het zou niet veel zin hebben, want dat zou hem nadien veel meer kosten aan Orval.

Tsunami
Berichten: 178
Locatie: Brussel, België

#8 , 29 jun 2016 23:10

Chirurgen luisteren muziek tijdens een operatie? :o

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 30 jun 2016 08:19

Chirurgen luisteren muziek tijdens een operatie? :o
waarom niet? Muziek zorgt ervoor dat sommige mensen net beter werken. Heavy metal op 90db moet je natuurlijk ook niet spelen, dat zal niet voor het volledige operatieteam goed werken.

Ik vraag me wel af hoe het zit in een kamer: kan de patient zélf kiezen om muziek af te spelen op een radiootje als daar personeel werkt? Strikt genomen wss niet?

Tsunami
Berichten: 178
Locatie: Brussel, België

#10 , 30 jun 2016 13:59

Chirurgen luisteren muziek tijdens een operatie? :o
waarom niet? Muziek zorgt ervoor dat sommige mensen net beter werken. Heavy metal op 90db moet je natuurlijk ook niet spelen, dat zal niet voor het volledige operatieteam goed werken.

Ik vraag me wel af hoe het zit in een kamer: kan de patient zélf kiezen om muziek af te spelen op een radiootje als daar personeel werkt? Strikt genomen wss niet?
Misschien wel, indien het het chirurgisch team niet tezeer afleidt en indien de patiënt onder lokale narcose is (want anders heeft het uiteraard geen nut om te gaan muziek draaien speciaal voor de patiënt).

Als metalfan zijnde vraag ik me wel af wat de reactie zou zijn moest ik nu (en dat is niet gelogen of zo) vragen m'n favoriete metalbands te draaien om me op m'n gemak te stellen ...

Maar ik vermoed dat alles in samenspraak tussen arts en patiënt verloopt ; ik heb nog geen operaties gehad tot nu toe dus ik spreek niet uit ervaring, maar bij heel wat medische situaties is het een samenspraak tussen patiënt en hulpverleners.

Dat er moet betaald worden voor die muziek lijkt me wel evident, tenzij misschien als ze een CD opleggen die de patiënt zelf heeft gekocht?? Geen idee....

eylis
Berichten: 8836

#11 , 30 jun 2016 17:08

Een ziekenhuis is een publiek toegankelijke ruimte, maarre is een operatiekamer een publiek toegankelijke ruimte? Vanuit mijn buikgevoel denk ik van niet...Kan iemand de wettelijke definitie van publieke ruimte eens toelichten?

BrainTrain
Berichten: 496

#12 , 30 jun 2016 23:29

operatiekamer is geen publiek toegankelijke ruimte in de zin dat het publiek er vrij binnen en buiten kan. Het is volgens mij een gewone werkruimte waar men in "familieverband" muziek mag spelen (zonder sabam). En ja, in het OK wordt muziek gespeeld.

eylis
Berichten: 8836

#13 , 01 jul 2016 08:03

voila, wat ik dacht. En dat niemand zich zorgen maakt over het feit dat chirurgen naar muziek luisteren terwijl ze opereren. Het is in medische kringen een algemeen aanvaard gegeven en er zijn zelfs studies waaruit blijkt dat het spelen van (rustige en serene) muziek tijdens operaties het team helpt bij hun concentratie, focus, koelbloedigheid en uitvoering. En daar kan een patient toch alleen maar beter van worden niet? De grote top 3 klassieke componisten voor chirurgen zijn Mozart, Bach en Vivaldi :-)

WP002
Berichten: 1479

#14 , 01 jul 2016 08:21

Ja, ik vermoed dat ze geen Thunderstruck van AC/DC gaan spelen :)

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#15 , 01 jul 2016 08:30

Slayer ook niet. Slagerij Van Kampen zou mss soms nog van toepassing zijn.

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”