auteursrechten in ziekenhuizen, hoe zit dat?

Tsunami
Berichten: 178
Locatie: Brussel, België

Re: auteursrechten in ziekenhuizen, hoe zit dat?

#16 , 04 jul 2016 14:10

Maar wat als er plaatselijke verdoving is en de patiënt is een metalhead die zich het meeste op het gemak voelt tijdens een stevige portie Motörhead?

(ik ben zelf metalfanaat, geloof me: je kan van die muziek behoorlijk rustig worden juist, omdat luisteren naar muziek die je als mooi ervaart je op het gemak stelt, ongeacht het decibelgehalte)



Maar in alle ernst: betekent dat dat wanneer je bv in een bedrijf muziek speelt op het secretariaat (= werkplek, zoals de operatiekamer dat ook is) je geen extra kosten betaalt, terwijl je die wél betaalt als je die in de ruimte waar je je klanten ontvangt speelt (= net zoals in de openbare ruimtes van een hospitaal)? De grens lijkt me nogal vaag in sommige gevallen. Bij een operatiekamer is de grens tussen werkruimte en publieke ruimte wel duidelijk afgebakend maar er zijn veel grensgevallen. In een café bijvoorbeeld spreken we (even advocaat van de duivel spelen) over een publieke ruimte voor het cliënteel maar een werkplek voor het personeel van het café... Een bouwvakker die het wegdek herstelt is aan het werk, maar voorbijgangers passeren wel rakelings langs die werkplek ...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#17 , 04 jul 2016 14:23

ik denk dat een secretariaat van een bedrijf waar géén buitenstaanders komen, inderdaad een privé-omgeving is. De inkomhall en receptie zijn openbaar. In een fritkot is de aparte keuken achterin privé. Een bouwvakker die de weg herstelt mag niet eens zijn privé-radio voor de hele baan openzetten, want hij verplicht iedereen te luisteren naar datgene waar hijzelf alleen zin in heeft en dat is niet correct. Idem dito individuen die vinden dat iedereen op de bus en tram maar met zijn of haar hoogstpersoonlijke ipod moet meegenieten. Of autobestuurders die met wijdopen ramen en snoeiharde HIFI-installatie voorbij-dunkedunken.....(Daar bestaan oortjes of gesloten vensters voor)

Tsunami
Berichten: 178
Locatie: Brussel, België

#18 , 04 jul 2016 15:40

Een bouwvakker die de weg herstelt mag niet eens zijn privé-radio voor de hele baan openzetten, want hij verplicht iedereen te luisteren naar datgene waar hijzelf alleen zin in heeft en dat is niet correct.
Klopt, maar helaas gebeurt het wel vaker dat je een bouwwerf passeert en mag meegenieten van de muzieksmaak van de bouwvakkers op de werf ...

Ik weet niet of het, hoe onbeleefd het ook is, überhaupt illegaal is. Technisch gezien is die bouwwerf een werkplaats, ook al ligt ze pal naast een voetpad (openbare plaats).
De grens is soms nogal dun.
En indien de bouwvakker aan de weg werkt en niet aan bv een huis dat verbouwd wordt, dan wordt het nog vager... Technisch gezien is dat openbare plaats en werkplaats tegelijk, want die mens is daar natuurlijk zijn beroep aan het uitoefenen, ook al is het vanuit de invalshoek van elke voorbijganger wel een openbare plek.

Reclame

eylis
Berichten: 8840

#19 , 04 jul 2016 16:05

in mijn voorbeeld ging het duidelijk over een bouwvakker "die de weg herstelt": of een straatwerker dus. die mag géén luide muziek spelen, want hij bevindt zich op de openbare weg en betaalt geen sabam om muziek te spelen voor publiek. dus néén hij mag dat niet. :-)

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”