idee website beschermen

Jurgoe
Topic Starter
Berichten: 43

idee website beschermen

#1 , 28 mar 2016 12:08

dag iedereen ,

ben al een heel tijdje bezig met een "sociale website" en de grote lijnen zijn al uitgezet , maar mijn kennis tot het schrijven daartoe is te beperkt
en heb dus hulp nodig. Ik ben onlangs iemand tegengekomen , die mij in contact kan brengen en ook bereid is tot financieren van dit alles.
Sta daar beetje twijfelachtig over en die persoon stelde mij een geheimhoudingscontract voor om mijn idee voor te leggen en die zal daarna beslissen
als we verder kunnen daaromtrent.
Al wat gelezen hierover , ideeën kan je dus niet beschermen , is dat correct ?

Of kan er mij iemand goede raad geven hoe ik dat verder moet aanpakken ??

bij voorbaat dank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38590

#2 , 28 mar 2016 23:37

Bij mijn weten is een idee idd niet beschermd.
Idee rond sociale website dat had een van onze prof ook 30 jaar geleden ... en dat is wat men de sociale kaart noemt geworden.
https://www.desocialekaart.be/

Jurgoe
Topic Starter
Berichten: 43

#3 , 30 mar 2016 18:45

dank voor de reactie
maar t helpt mij niet verder.
is de beste methode niet een zaak opstarten waarbij ik en mijn vriend beiden vennoot zijn en dan mijn plan /strategie/visie over de site kenbaar maak.
Zo zijn we beiden eigenaar en zijn we sowieso gebonden aan elkaar.
of zie ik dat helemaal verkeerd ?

dank voor alle hulp

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 mar 2016 19:34

Je kan toch niemand verbieden een website op te richten die het zelfde aanbied als wat u aanbied .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Weo
Berichten: 414
Juridisch actief: Ja

#5 , 01 apr 2016 21:04

Met dat advies, schiet je inderdaad niet te veel op :-).

Wat opbouwend advies:

Een idee kan je inderdaad niet beschermen. Een concrete uitwerking meestal wel. Hou er rekening mee dat jouw idee waarschijnlijk al bestaat en uitgeprobeerd is. Is het niet in België, dan wel in het buitenland. Wat zorgt ervoor dat je idee waarde krijgt? De goede uitwerking ervan. Overschat je idee dus niet :-).

Een geheimhoudingsovereenkomst wordt geregeld gebruikt door start-ups, al willen kapitaalverstrekkers ze vaak uit principe (meestal niet met slechte bedoelingen) niet ondertekenen.

Als het tekenen van een NDA je een veiliger gevoel geeft, dan kan je dit gerust doen. Zet je samen, teken een degelijke NDA (die je desnoods laat opstellen) en leg dan je kaarten op tafel. Je kan beide verklaren dat je wat verteld wordt in het kader van project X geheim houdt en dat je niet zal verderwerken op ideeën die naar voor zijn gebracht door de andere persoon (wat eigenlijk neerkomt op een niet-concurrentiebeding). Probeer wel wat redelijk te zijn in de verplichtingen die je opneemt.

Onmiddellijk samen een bedrijf oprichten lijkt me geen goed plan. Leer elkaar eerst kennen, kijk wat mogelijk is en wat nodig is.
Ga ook spreken met business coachen en praat met andere ondernemers op netwerkevents. Zorg dat je voorbereid bent en genoeg feedback hebt. Ik heb momenteel het gevoel dat het je eerste keer is dat je gaat ondernemen. Zorg dat je niet onderneemt in een cocon, maar praat met mensen. Wees gerust, andere ondernemers zijn meestal zo hard bezig met hun eigen plannen dat ze het jouwe niet willen stelen :-).

Als je je echt klaar voelt, voorbereid bent en je vertrouwt elkaar voldoende, zet dan alles op papier en richt iets op. Vraag hiervoor hulp! Als je dit alleen doet, dan zal je zeker zaken vergeten (wat met winst? wat met problemen? wat als het bedrijf stopt?).

Succes!

Weo
Berichten: 414
Juridisch actief: Ja

#6 , 01 apr 2016 21:05

Je kan toch niemand verbieden een website op te richten die het zelfde aanbied als wat u aanbied .
Binnen het redelijke kan je je zeker verbinden om iemand geen concurrentie aan te doen. Gebeurt voortdurend tussen bedrijven, bij overeenkomsten tussen werkgever en werknemer, handelsagenten, ...

Jurgoe
Topic Starter
Berichten: 43

#7 , 08 apr 2016 11:10

Beste Weo ,
dank U voor het advies ,
hou daar zeker rekening mee en zal nog wat research doen.
Wil enkel nog even verduidelijken : ik weet waar ik naartoe wil met mijn project , de grote lijnen zijn uitgezet , alleen kan ik die niet schrijven.
Het zal een computernerd ( sorry voor het woordgebruik) moeten zijn die dit kan , want het zal ingewikkeld worden, is mss te vergelijken met "iets"
facebooks gelijkend maar dan ook weer niet .

Dus Weo als ik het uitschrijf en via diagrammen, schema's e.d. op papier zet ben ik dan op de goede weg ?

nogmaals mijn dank voor de reacties en als er nog personen zijn die kunnen helpen , of als iemand denkt dit te kunnen of zo één iemand kent
verneem ik het graag

Roeland
Berichten: 172

#8 , 08 apr 2016 17:08

Naast het goede advies van Weo zou ik je ook de tip willen geven om je idee al zo gedetailleerd mogelijk uit te schrijven en dan alle documenten te deponeren in i-depot (zie https://www.boip.int/wps/wcm/connect/ww ... 95abf280bb).

Voor een bescheiden bedrag van 35 EUR krijgt je idee hierdoor vaste datum, wat al enigszins een basisbescherming biedt mocht iemand later met je idee aan de haal gaan.

Daarnaast kan je ook bij Agentschap Ondernemen gratis advies krijgen over intellectuele eigendom en de bescherming ervan. Mss ook interessant om ook daar je licht eens op te steken?

Mvg

Roeland

Jurgoe
Topic Starter
Berichten: 43

#9 , 16 apr 2016 10:35

dank U wel Roeland voor de reactie, de link die je me bezorgde geeft me veel geholpen alsook A.O. ,
ik wist niet dat zoiets bestond .
Nogmaals bedankt om mij te helpen

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”