Oude licensie software componenten.

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

Oude licensie software componenten.

#1 , 26 mar 2016 02:41

Voor 1 van mijn klanten heb ik onlangs de vraag gekregen om een oud programma aan te passen.

Een kleine 5 jaar terug migreerde ik diezelfde toepassing van Windows XP naar Windows 7. Hoewel de toepassing zelf wel wou opstarten & werken onder Windows 7 waren er een paar "externe" componenten die zware problemen gaven en waarvan geen "windows 7 ready " versie van bestond.

De toepassing was & is voor hen vrij kritiek. Hoewel er een aantal "off the shelve" alternatieven bestaan zijn die niet uitgebreid genoeg om echt werkbaar te zijn. Om die reden kozen zij begin 2000/2001 er voor om een eigen pakket te ontwikkelen. Dit pakket is over een periode van 10 jaar uitgebouwd geweest tot het eindelijk alles deed wat ze nodig hadden/hebben.

Over een periode van een paar weken migreerde ik de toepassing van Windows XP, zorgde ik voor een verfrissing van de look & feel van de schermen en loste ik de tot dan toe gekende problemen van het pakket op.

Deze versie draait tot op de dag van vandaag op al hun Pc's.

Nu is de directie van het bedrijf aan het bekijken om voor hun technische werknemers nieuwe Pc's aan te kopen, en gelijk up te laten graden naar Windows 10. De nieuwe versie van een ander pakket waar zij mee werken draait niet meer onder Windows 7, ondertussen is de versie ook "end of life" waardoor alle support over een paar maand stopt.. ze zijn hierdoor verplicht om over te gaan naar Windows 8/8/1 of 10.

Deze migratie valt gelukkig voor hen erg mee. Mits een paar kleine tweaks draait de huidige versie probleemloos onder Windows 10. Van de externe componenten bestaan er allemaal recentere versies die zonder veel problemen samenwerken met hun pakket. Alleen is de werking van het andere pakket zodanig aangepast dat er schermen in hun software moeten worden aangepast...

Ik heb de vraag gekregen om hiervoor een analyse te maken, mits hetzelfde stramien als de vorige keer: de aanpassingen naar de nieuwe situatie voorzien, de look & feel aanpassen naar die van Windows 10, als ook wat nieuwe features er bij in steken. Eind volgende week verwachten ze een offerte

Nu, de wijzigingen op zich zijn geen probleem. Ik schat een kleine 3 weken werk er aan te hebben, en voorzie daarna 2 dagen "test run".

Bij het ontwikkelen van het pakket is er indertijd door de eerste maker van de software gekozen om bepaalde "speciale" grafische componenten te gebruiken. Op zich niets abnormaals, en gezien de data die er getoond moet worden hier zeker geen luxe.

Oorspronkelijk gebeurde de ontwikkeling volledig "in house" door 1 programmeur die speciaal voor dit project was aangeworven. Het bedrijf kocht in die periode wanneer nodig de nieuwe versie van de nodige tools & componenten aan. Een jaar voor ik aan het pakket werkte besloot hun programmeur om een andere vrouw en een ander land op te zoeken. Daar het pakket zo goed als "af" was is hij nooit vervangen geweest.

Nadat er besloten werd om niet meer "in house" aan de software te werken zijn de diverse licenties, zoals die van de grafische componenten, niet meer vernieuwd.

Ten tijde van mijn migratieproject had ik toevallig voor die componenten een paar maand eerder een eigen licentie gekocht. Ik gebruikte ze indertijd bijna voor al mijn ontwikkelingen, wat het bedrijf goed uitkwam: eens de toepassing is gebouwd heb je tenslotte geen licentie meer nodig voor de componenten te kunnen gebruiken.

De componenten bestaan nu nog steeds, meer nog, er is vorige maand juist een nieuwe release uitgebracht, specifiek voor Windows 10. Alleen... ik ben 3 jaar geleden naar een andere componenten suite overgestapt. Ik heb nog altijd wel de laatste versie op mijn PC staan, maar om gebruik van de nieuwere componenten te kunnen maken moet ik een nieuwe licensie aankopen.

Een kost die ik vrees niet te mogen doorrekenen aan de klant. Nu heb ik van een medeontwikkelaar een "shortcut" gekregen waardoor ik als developer een "speciale" licentie kan krijgen op de nieuwe componenten.

Nu is dit geen gewone licentie, en zijn we er geen 1 van zeker dat we wel toepassingen mogen deployen naar een klant toe. Naar de klant toe maakt het geen verschil, hij ziet nergens een verschil aan.

Stel: ik waag het e rop en maak gebruik van die speiale licentie, wat riskeer ik juist? Hoe zit het met de wetgeveing op dergerlijke zaken toe?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mbbs1024
Berichten: 474

#2 , 27 mar 2016 15:01

Volgens mij is het heel moeillijk om daar hier hiets zinnigs over te zeggen, alles zal afhangen wat er in die licentievoorwaarden staat
--> goed lezen wat er in die speciale licentie staat, en desnoods extra info vragen bij de firma die de licentie uitgeeft.

Reclame

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”