auteursrecht foto op website

kojak
Topic Starter
Berichten: 10
Locatie: Vlaams-Brabant
Contacteer: Website

auteursrecht foto op website

#1 , 25 mar 2016 23:58

Besten,

dat er een auteursrecht bestaat op foto's / afbeeldingen zal wel iedereen weten denk ik.
Ook als je gebruik wenst te maken van een foto op je site, moet je daar dus de toestemming voor hebben.

Maar hoe zit het nu op fora ?

Ik heb zelf een forum, niet zo groot, en heb me wel wat ingedekt in mijn reglement wat de 'content' betreft:

'We vragen gewoon om de Netiquette te respecteren, en natuurlijk ook de Belgische (én de Nederlandse) wetgeving.
Met andere woorden, hou het hier plezant voor iedereen. Smile

En nog een paar puntjes...

- elke vorm van reclame is verboden op dit forum. Anti-reclame (ook voor andere fora) valt hier dus ook onder.
- het posten van linken naar andere sites, indien deze niets met het onderwerp te maken hebben, zien we hier liever niet.
- het gebruik van dit forum om enige vorm van propaganda uit te oefenen, is ook niet toegestaan.
- dit forum is niet echt een politiek-gericht forum, maar het kan & mag wel als het op een serene manier kan gebeuren.

We wensen je alvast veel forumplezier !

Niets van deze website mag gebruikt of gekopieerd/verspreid worden zonder voorafgaandelijke schriftelijke toestemming van de beheerders van deze site.
Je kan als auteur van een posting nooit aanspraak maken op een vergoeding of je beroepen op het auteursrecht.
Het volledig kopiëren van een artikel van een andere site (bijvoorbeeld krantenartikel) zonder een bronvermelding, en een eventueel akkoord van de betrokken partij is in strijd met het copyright en is dus ook niet toegestaan.

Disclaimer:
Plaatsing van een bericht betekent niet dat de crew van x.be het met de inhoud eens is.
Alhoewel er op een regelmatige basis controle wordt uitgevoerd door de moderatoren van dit forum, kunnen de crew, de eigenaar(s) en de beheerders van dit forum niet aansprakelijk gesteld worden voor de inhoud van de geplaatste berichten.


Vrij kort, maar wel duidelijk dacht ik.

Nu krijg ik vandaag een email van y met de vraag om de som van 366,4 € te betalen omdat er in 2010, een ex-lid dan nog wel, 2 foto's gepost heeft, in de context van een discussie over een overwinning van Anderlecht.
een onderwerp dat al lang helemaal onderaan de lijst staat.

Volgens hen ben ik dus verantwoordelijk en mag ik dat bedrag dus ophoesten.
Ik heb nu wel al klacht neergelegd bij de politie en dit gemeld aan het ministerie van economische zaken, want zo'n dingen kunnen toch gewoonweg niet ?
Neem nu een middelgroot forum, en elke poster plaatst wel eens een afbeelding die van het net komt, zou dus zo rekeningen in de bus kunnen krijgen van een paar 100.000 of meer euro ?
Want volgens hen, moet je dit voor elke foto doen die op je forum staat...


Wat doe je verder aan zoiets en wat kunnen de gevolgen zijn ?

Op voorhand bedankt voor jullie reakties !
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
FreelancerIT
Berichten: 1206

#2 , 26 mar 2016 01:24

Ik denk niet dat het zo eenvoudig is... Als ontwikkelaar weet ik wel dat het een vervelend gegeven is. Veel bedrijven & mensen mispakken er zich wel eens aan jammer genoeg en dit in beide richtingen.

Nu, ik betwijfel dat ze jou zomaar kunnen aansprakelijk stellen, tenslotte heb jij de foto niet online gepost...

Je kan een beleefd antwoord sturen waarin je je distantieert van de foto's, eventueel voorstelt om alle gegevens die je over de poster hebt/had door te geven en uiteraard de foto verwijderen van je forum.

En dan (bang) afwachten.Als ze effectief een punt hebben riskeer je een rechtzaak... je zomaar dwingen te betalen kunnen ze niet. Lijkt me een gewoon een bedrijf, ze zullen dus wel via de rechtbank moeten gaan.

kojak
Topic Starter
Berichten: 10
Locatie: Vlaams-Brabant
Contacteer: Website

#3 , 26 mar 2016 02:10

Het probleem is ook dat ik die gegevens van die poster, IP adres, etc niet zo maar mag doorgeven, zonder dat ik daar een gerechtlijke vraag voor gekregen heb. Er is immers ook het recht op de privacy.
Het feit wat mij vooral tegen de borst stuit, is dat zij precies willen spelen voor rechtbank, en dat recht hebben ze in België niet.
Als er een rechtzaak zou van komen, zit ik wel safe, want er zijn al precedenten geweest waar de eigenaar van de site vrijuit ging.
Maar dan zit je in heel die rompslomp...
Het is eigenlijk zoals U zelf zegt, zij hebben de content on-line gezet en niet wij.
Wij, als beheerders en moderatoren doen wel een screening van de inhoud van een posting, om te zien of er geen flagrante inbreuken zijn tegen onze wetgeving, maar wij kunnen onmogelijk nagaan of er wel een akkoord geweest is tussen de poster en de eigenaar van de betreffende foto of afbeelding.

In alle geval bedankt voor Uw bijdrage !
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.

Reclame

FreelancerIT
Berichten: 1206

#4 , 26 mar 2016 10:44

Ik heb de indruk dat ze licensies overkopen en daarna heel agressief op zoek gaan naar gebruiken van dat materiaal. En dan waarschijnlijk gewoon agressief aanspraak proberen te maken.

Een betreurenswaardige aanpak.

Langs de andere kant... hoe zit het met de legale kant van het verhaal?


kojak
Topic Starter
Berichten: 10
Locatie: Vlaams-Brabant
Contacteer: Website

#6 , 27 mar 2016 00:14

Yep.
Ik had dat zelf reeds gemeld aan de moderatie, en ze hebben het aangepast, ( y ) waarvoor mijn dank.
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.

kojak
Topic Starter
Berichten: 10
Locatie: Vlaams-Brabant
Contacteer: Website

#7 , 28 mar 2016 00:49

Ondertussen ook nog heel wat opgezocht.
Blijkbaar is er ergens een verschil tussen een vast medium, en een doorgeef medium.
Een vast medium, zou bvb kunnen zijn een website van een winkel.
Een doorgeef medium is bvb Google, een internet provider, een host, en eigenlijk een groot deel van de sociale media die we kennen, bvb een forum.
Blijkbaar maken ze voor een forum wel een verschil in de verhouding actieve leden / moderatoren, maar daar heb ik in wettteksten nergens iets van kunnen terugvinden.
Maar in het algemeen is het de persoon die de content op het net plaatst die verantwoordelijk is.
Hoe je nu juist zit met fora, is niet erg duidelijk. Er wordt in eerste plaats geacht dat elke gebruiker de Belgische wetgeving kent, en in een tweede geval, dat de moderatoren, beheerders een oogje in het zeil houden. Waar de grens ergens ligt, is me nog altijd een groot vraagteken.
In een geval van een inbreuk zullen het in alle geval de beheerders zijn die als eerste zullen aangesproken worden.
Dan zijn er verschillende mogelijkheden.
Als het om een flagrante inbreuk zou gaan, bvb antiseminisme, zal er wel ergens een een gerechtelijke instantie het ip en de juiste datum van dat bepaald bericht opvragen.
Het kan ook zijn, dat bvb de eigenaar van een bepaalde foto (in dit voorbeeld) vraagt om de content te verwijderen.
enz...
Indien de beheerder hier niet op in gaat, dan wordt hij pas aansprakelijk gesteld.
Geeft hij de gevraagde info door (dan moet er wel een verzoekschrift zijn want het ip adres mag je niet aan zomaar iedereen gegeven) of verwijdert hij de content binnen een redelijk korte termijn, is de kous eigenlijk af.

Uit een paar precedenten voor gelijkaardige feiten kon ik ook voorgaande bevestigt zien.
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”