wegwijs in patenten

Mor1
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

wegwijs in patenten

#1 , 13 mar 2016 23:01

dag juridisch forum

ik ben een complete leek op dit gebied, dus kan iemand mij even de basis uitleggen van een patent ?

Als er een patent bestaat voor een bepaald produkt uit USA :
- wil dat dan zeggen dat dat produkt niet mag nagemaakt worden ? of dat je de naam niet mag gebruiken ?
- geldt dit dan enkel in USA of mag je in Europa het dan wel 'namaken' en een andere naam geven ?

alvast bedankt !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Weo
Berichten: 414
Juridisch actief: Ja

#2 , 16 mar 2016 14:28

Ik zou starten met de informatie op de website van de FOD Economie eens door te nemen: http://economie.fgov.be/nl/onderneminge ... ulcneaX-bs. Als je info zoekt, zoek best op het woord 'octrooi' ipv patent.

Op basis van een octrooi heb je, heel eenvoudig uitgedrukt, het recht om anderen te verbieden om een bepaalde uitvinding te gebruiken, te produceren, te verkopen, importeren/exporteren...

Een octrooi houdt een uitvinding in die nieuw is, voldoet aan de uitvinderswerkzaamheid en industrieel toepasbaar is.

Een octrooi is van toepassing op een bepaald territorium, namelijk in een of meerdere landen waar het octrooi wordt aangevraagd. Als iemand een octrooi heeft dat enkel geldt voor de VSA, mag je in België gerust eenzelfde uitvinding produceren en lokaal verkopen. Zomaar exporteren uit de VSA zal niet mogen. Je zal ook geen Belgisch octrooi kunnen aanvragen voor diezelfde uitvinding, ze is immers niet nieuw meer.

De naam is weer iets volledig anders. Dan zit je in het merkenrecht.

Reclame

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”