Logo gebaseerd op ontwerp

fonzy
Topic Starter
Berichten: 6

Logo gebaseerd op ontwerp

#1 , 15 feb 2016 22:48

Goede avond,

Ik heb een vraag mbt. het intellectuele eigendomsrecht op het design van een halsketting.
Als men kijkt naar het onderstaande voorbeeld. Het is een design van een halsketting, verkocht door meerdere leveranciers op de chinese website alibaba.
Het is niet verbonden aan een bestaand merk. Zou het mogelijk zijn bv een hierop gebaseerd logo te gebruiken voor t-shirts?

Zo nee, wat zouden de gevolgen zijn in de praktijk?

Mvg

http://nl.aliexpress.com/item/1pc-2015- ... 635a34aacd

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Weo
Berichten: 414
Juridisch actief: Ja

#2 , 16 feb 2016 12:05

Lijkt me op zich een redelijk standaard afbeelding van een kraanvogel gemaakt uit origami. Is m.i. niet auteursrechtelijk beschermd.
Kan je dus gewoon gebruiken.

Enig probleem dat je nog kan hebben is dat er iemand een merk heeft geregistreerd voor kledij dat wat lijkt op die kraanvogel. Lijkt me niet ondenkbaar. Je kan altijd eens online zoeken.

fonzy
Topic Starter
Berichten: 6

#3 , 21 feb 2016 23:51

Hartelijke dank voor het antwoord Weo!

Reclame

bartvdv
Berichten: 1911

#4 , 22 feb 2016 08:33

Diegene die de halsketting van de kraanvogel op deze manier - met deze opstelling van lijntjes - heeft 'ontworpen' heeft wel degelijk het auteursrecht. Een logo maken gebaseerd op dezelfde manier is wel degelijk een inbreuk.

Weo
Berichten: 414
Juridisch actief: Ja

#5 , 22 feb 2016 10:34

De vereiste van oorspronkelijkheid ligt zeker laag, maar hier zou ik toch geneigd zijn te zeggen dat er geen origineel ontwerp is en dus ook geen auteursrechtelijke bescherming.

Je moet maar eens op google zoeken naar "crane bird origami" of "kraanvogel origami" en je weet genoeg.

Niet alles wat wordt 'ontwerpen' wordt beschermd door het auteursrecht.

bartvdv
Berichten: 1911

#6 , 22 feb 2016 11:11

Het lijkt mij duidelijk dat de halsketting een 'origineel' ontwerp is, zelfs al is dat gebaseerd op een gevouwen papiertje. Let op de balkjes waaruit het is samengesteld. Als TS de halsketting natrekt op papier en dat als zijn eigen logo beschouwd, is dat een inbreuk. Ik zie echt niet in waarom dat dat niet zo zou zijn.

Als TS zijn eigen interpretatie wil maken van een gevouwen papiertje, dan ligt dat al anders.

fonzy
Topic Starter
Berichten: 6

#7 , 01 mar 2016 23:46

Indien het dan inderdaad een inbreuk zou zijn. Wat zouden de gevolgen dan in de praktijk kunnen zijn?

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”