Tshirt bedrukken met stamnummer

Petermro
Topic Starter
Berichten: 1

Tshirt bedrukken met stamnummer

#1 , 07 feb 2016 13:25

Hallo, ik bedruk sinds kort T-shirts. en nu zou ik voor een fangroep van zulte waregem een tshirt willen drukken met enkel het stamnummer van waregem op. Is dit in strijd met enige regelgeving? of is enkel het logo, de naam beschermd? Ik zou het aan svzw zelf willen vragen maar ik ben bang dat ze er geld gaan bij ruiken en mij overbluffen met regelgeving. In ieder geval hoop ik op een reactie,
Alsook zou ik even jullie mening willen vragen over bekende slagzinnen. Net zoals met de onlangs goede serie BEVERGEM. daarin werden slagzinnen gebruikt die iedereen ondertussen wel kent. zoals ''Te mo een prente wi'' en ''WUK?''. Kan deze auteursrechterlijk beschermd worden? want dat ze via deze serie bekend zijn geworden is zeker zo, Maar Wuk is al sinds zo lang ik kan denken een vaak gebruikt west-vlaams woord. dus omdat het eens in een serie gebruikt wordt zou ik het niet meer op een t-shirt mogen zetten?
Met vriendelijke groeten
Peter

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#2 , 07 feb 2016 13:31

Een nummer en een gebruikelijk dialectwoord zijn niet beschermd.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Weo
Berichten: 414
Juridisch actief: Ja

#3 , 10 feb 2016 16:59

Je moet hier twee zaken onderscheiden:

1. Bescherming door het merkenrecht
2. Bescherming door het auteursrecht


Om het even welk teken, dus ook een getal, kan beschermd zijn door het merkenrecht. Een merk dient geregistreerd te worden. Een merk mag ook niet beschrijvend zijn. Ik kan "bakker" niet registeren voor een broodjeszaak, omdat dit te beschrijvend zou zijn, maar eventueel wel voor een merk van surfplanken. Het stamnummer van ZW lijkt me niet geregistreerd te zijn als merk. Het zou m.i. ook moeilijk zijn om dit te doen, wegens te beschrijvend.

Om beschermd te worden door het auteursrecht moet het werk (kan gaan van een zin tot een schilderij tot een muzieknummer) oorspronkelijk zijn (origineel, vrije keuzes van de auteur, ...). Een redelijk standaard woord als "wuk" zal niet oorspronkelijk zijn. Als het gaat over zeer specifieke zinnen, die echt getuigen van originaliteit, zou de auteur eventueel een auteursrecht kunnen inroepen, maar dit lijkt me niet evident.

Reclame

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”