Vraag omtrent auteursrechten

Fennid
Topic Starter
Berichten: 2

Vraag omtrent auteursrechten

#1 , 26 jan 2016 08:43

Mijn vraag is tweeledig:

Ik heb enkele jaren terug, tijdens de opruim van de woning van mijn overladen grootvader, een hoop teksten en dagboeken gevonden die hij had geschreven. Aangezien ik de enige was die deze teksten wou heb ik ze dan ook meegenomen.
Nu ben ik al een tijdje met de gedachte aan het spelen om deze teksten in eigen beheer uit te geven.
De grote vraag is: hoe zit het dan met de auteursrechten? Mijn grootvader en grootmoeder zijn gestorven dus ik veronderstel dat het dan normaliter zou gaan naar de erfgenamen.
Is dit ook zo als eigenlijk al eerder afstand genomen van de teksten (als ik ze niet had meegenomen waren ze in het containerpark beland). Ik stel de vraag omdat de rechtstreekse erfgenamen (nml mijn vader en mijn tante) geen contact meer willen hebben met mekaar.

Vraag twee: kan ik ergens opzoeken welke boeken in het public domain zitten? Ik weet dat het normal gezien 70 jaar (op januari 1) is maar gezien de heisa rond het dagboek van Anne Frank zijn daar blijkbaar uitzonderingen op?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fortuin
Berichten: 1013

#2 , 26 jan 2016 12:25

1. Gaat inderdaad over op de erfgenamen. U zal hiervoor dus moeten onderhandelen met hen over een afstand van deze rechten. Elk kan afzonderlijk zijn deel overdragen, dus op zich moeten ze elkaar daarvoor niet zien.

2. Voorgaande is niet van toepassing als de teksten ouder zijn dan 70 jaar. Dispuut omtrent dagboek Anne Frank is omdat iemand (haar vader?) de teksten later nog heeft aangepast. Sommige zeggen dus dat het origineel auteursrecht verlopen is, andere zeggen dat de laatst gewijzigde datum voor eerste publicatie moet genomen worden om de 70 jaar grens te berekenen.
Laatst gewijzigd door Fortuin op 26 jan 2016 12:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Weo
Berichten: 414
Juridisch actief: Ja

#3 , 26 jan 2016 12:34

Vraag 1:

Auteursrechten komen toe aan de erfgenamen. Het kan dus goed zijn dat jij als kleinkind geen enkel recht kan laten gelden op de teksten.
  • Art. XI.166, §1 WER: Na het overlijden van de auteur blijft het auteursrecht gedurende zeventig jaar bestaan ten voordele van de persoon die hij daartoe heeft aangewezen of, indien dat niet is gebeurd, ten voordele van zijn erfgenamen, overeenkomstig artikel XI.171.

    Art. XI.171 WER: Na het overlijden van de auteur worden de rechten bedoeld in artikel XI.165, § 1, tijdens de duur van de bescherming van het auteursrecht, uitgeoefend door zijn erfgenamen of legatarissen, tenzij de auteur ze aan een bepaald persoon heeft toegekend, met inachtneming van het wettelijk voorbehouden erfdeel dat aan de erfgenamen toekomt.
    De rechten, bedoeld in artikel XI.165, § 2, worden na het overlijden van de auteur, uitgeoefend door zijn erfgenamen of legatarissen, tenzij hij daartoe een welbepaald persoon heeft aangewezen.
    Bij onenigheid geldt de regeling van artikel XI.168.

    Art. XI.168, eerste lid WER : Wanneer het auteursrecht onverdeeld is2[, en onverminderd artikel XI.245/1, § 2,]2 wordt de uitoefening ervan bij overeenkomst geregeld. Bij gebreke van een overeenkomst mag geen van de auteurs het recht afzonderlijk uitoefenen, behoudens rechterlijke beslissing in geval van onenigheid.
Wat je kan doen: overeenkomst maken tot overdracht van de auteursrechten.

Vraag 2:

Je kan niet geloven wat er allemaal beschermd wordt door het auteursrecht. Als ik op een halve minuut een originele tekening maak op een post-it die hier naast mij ligt, geniet die tekening bescherming. Je kan dus begrijpen dat het bijhouden van een soort register onbegonnen werk is.

Echte uitzonderingen zijn er ook niet. In het geval van het dagboek van Anne Frank ging het erover dat er werd geargumenteerd dat vader Frank eveneens auteur was van het dagboek aangezien hij de passages uit de teksten van Anne heeft uitgekozen om zo tot het eindresultaat te komen. Je zou vader Frank dus kunnen zien als medeauteur van het boek. In dat geval komen de auteursrechten maar vrij 70 jaar na zijn overlijden.

Reclame

Fennid
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 26 jan 2016 12:56

Bedankt voor de snelle antwoorden.

Een overeenkomst tot overdracht van de auteursrechten gaat een zeer moeilijk verhaal worden door de gespannen verhoudingen tussen mijn familie en de andere kant.
Ik had halvelings en tegen beter weten in gehoopt dat het feit dat niemand anders de dagboeken wou hebben een mogelijk argument was voor het afstaan van de auteursrechten (een beetje zoals met het verdelen van de inboedel).

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 jan 2016 13:50

Praktisch gezien: weten de andere "erfgenamen" wat er in de geschriften staat? Hebben zij die gelezen?

Want als je zelf teksten uitbrengt (alsof je ze zelf geschreven hebt), kan niemand u verplichten om te bewijzen dat het om eigen schrijfsels gaat of niet (geen idee hoe je dat zou kunnen aantonen, trouwens).

Wie belet u dus om "eigen teksten" uit te brengen, en u daarbij te laten "inspireren" door de gebeurtenissen in het leven van uw grootvader?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”