Woordenboek auteursrechterlijk beschermd?

A.Hoebeeck
Topic Starter
Berichten: 54

Woordenboek auteursrechterlijk beschermd?

#1 , 15 jan 2016 13:16

Geachte,

Ik vroeg mij af of een woordenboek, meer bepaald een definitie van een woord, auteursrechterlijk beschermd is.
Gelet op de aard van het boek en het globaal gebruik van de inhoud doet er mij wat aan twijfelen of ik de inhoud zou kunnen hergebruiken.

Vriendelijke groet,
A.Hoebeeck

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 jan 2016 13:39

De inhoud van een woordenboek is beschermd (inhoud van de Van Dale zal bijvoorbeeld niet dezelfde zijn dan die van Wolters), maar als je de definitie van één enkel woord uit een bepaald woordenboek in jouw eigen werk wil gebruiken, denk ik dat dit wel ergens onder één van de uitzonderingen op het auteursrecht zal vallen (zie http://economie.fgov.be/nl/onderneminge ... onderingen)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Weo
Berichten: 414
Juridisch actief: Ja

#3 , 18 jan 2016 12:49

Gewoon citeren en bronverwijzing toevoegen.

Reclame

WP002
Berichten: 1479

#4 , 20 jan 2016 10:13

Tenzij u alle lemma's van de letters K, L, M en N wil reproduceren valt zulks onder citaatrecht.

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”