Logo gekopieerd

guineapig
Topic Starter
Berichten: 1

Logo gekopieerd

#1 , 11 jan 2016 12:00

Beste,

Ik heb daarnet gemerkt dat iemand het logo van mijn bedrijf in belgie (logo door mezelf ontworpen en gebruikt sinds 2013) gekopieerd heeft voor een business in Nederland die exact dezelfde diensten aanbiedt als mezelf (eerste publicatie dateert van 2015). Het logo is licht gemodifieerd (maar ziet er vanop afstand en bijvoorbeeld op Facebook als profielfoto exact hetzelfde uit).

Ik zal deze persoon schriftelijk vragen om het logo vanaf nu niet meer te gebruiken. Stel dat deze persoon hier geen gevolg aan geeft, waar kan ik dan terecht om verdere stappen te ondernemen?

Alvast bedankt voor uw advies,
Ilse

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 jan 2016 13:15

Heb je u logo laten registreren bij een merken bureau
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Weo
Berichten: 414
Juridisch actief: Ja

#3 , 13 jan 2016 13:51

Het logo kan enerzijds beschermd zijn door het auteursrecht, anderzijds door het merkenrecht.
Als je onder de bescherming wil vallen van het merkenrecht, zal je inderdaad moeten terugvallen op een registratie (Benelux-merk, Gemeenschapsmerk). Er is geen registratie nodig om beschermd te worden door het auteursrecht. Je logo zal wel 'oorspronkelijk' moeten zijn (lees: origineel, vrij keuzes in ontwerp, ...).

Reclame

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”