Boek corrigeren en herschrijven

Georges1
Topic Starter
Berichten: 1

Boek corrigeren en herschrijven

#1 , 31 okt 2007 16:14

In hoeverre is het toegelaten om een bestaande bijbelstudie van een 200tal bladzijden te corrigeren met eigen inzichten, en zo als het ware te herschrijven, om te publiceren op internet of als gedrukte tekst?
Bedoeling is dat stukken van pagina's verdwijnen, andere vervangen worden, andere woordkeus, veel andere woordkeus en zinsconstructie, ....
Ik zou dan de naam van originele auteur niet vernoemen, evenmin mijn eigen naam.
Dank.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bona fides
Berichten: 6

#2 , 02 nov 2007 01:55

Op een paar regels tekst zit al snel auteursrecht. Die mag je dan alleen met toestemming van de rechthebbende overnemen.

Als je alle zinnen herschrijft, maar je neemt de structuur van (een deel van) het stuk in detail over, dan maak je ook al snel inbreuk op het auteursrecht.

Kortom, wat je wilt mag m.i. alleen met toestemming van de rechthebbende (normaal gesproken de schrijver van de bijbelstudie).

master in law
Berichten: 55

#3 , 15 nov 2007 15:57

Na het overlijden van de auteur blijft het auteursrecht gedurende zeventig jaar bestaan ten voordele van de persoon die hij daartoe heeft aangewezen of, indien dat niet is gebeurd, ten voordele van zijn erfgenamen.
Ik hoop voor jou dat de auteur reeds gedurende langer dan 70 jaar overleden is :lol:
damihi factum dabo tibi ius

Reclame

djanodive
Berichten: 326

#4 , 24 apr 2008 16:27

Ik vrees dat je best de toestemming vraagt van de auteur, want ik vermoed dat die nog geen 70 jaar overleden is. Is dit wel het geval (zoals hierboven al aangegeven), dan kan je het in principe wel doen.

Ik zou het anders doen, als ik jou was.
Ik zou een bijbel nemen en zelf een studie ervan maken en dan verder afwerken volgens jou visie.

Want dan heb je geen last van dat auteursrecht, immers Paulus, Petrus, Abraham en dergelijke zijn reeds lang geleden overleden en dat de Kerk daar nog auteursrechten op heeft zou me sterk betwijfelen.

Trouwens...dat Abraham bestaan heeft...das ook nog niet bewezen. Dit even terzijde... :shock:

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”