E-book schrijven - schuilnaam

kwispel
Topic Starter
Berichten: 572

E-book schrijven - schuilnaam

#1 , 22 sep 2015 16:24

Ik zou mijn getuigenis rond wantoestanden en misbruiken in Belgische psychiatrie willen bundelen in een E-book en verkopen.
Ik heb besloten om de namen van de instellingen en artsen te veranderen. Ik vind het belangrijker dat een situatie wordt aangeklaagd en het geen roddelafrekening wordt.

Maar wat ik belangrijker vind, is het gebruiken van een schuilnaam als auteur. Is dit wettelijk gezien mogelijk dat ik ergens neerschrijf dat ik mezelf niet kenbaar wil maken met eigen naam? En dat om het even wie die mijn echte naam als auteur ergens vermeld strafbaar is?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12874

#2 , 22 sep 2015 16:33

Aan wat zou die persoon zich strafbaar maken?

Stel dat wat u schrijft als laster en eerroof kan gezien worden, gaat men toch bij uitkomen, schuilnaam of niet.

Weo
Berichten: 414
Juridisch actief: Ja

#3 , 22 sep 2015 18:31

Je hebt als auteur het recht om je werken anoniem of onder een pseudoniem uit te geven (valt onder het vaderschapsrecht).

Dit omhelst natuurlijk geen "immuniteit". Anders zou het te makkelijk zijn om (valse) beschuldigen te uiten zonder je eigen naam te gebruiken. Je kan nog steeds aangesproken worden indien men je echte naam te weten komt. Je wordt wel in ruime mate beschermd door art. 10 EVRM en consorten, zolang je je niet schuldig maakt aan laster en eerroof.

Het is volgens mij wel veiliger om via een journalist te werken, omdat deze zijn anonieme bronnen dient te beschermen. Hierdoor zal het misschien nog iets moeilijker zijn om je naam te achterhalen.

Reclame

kwispel
Topic Starter
Berichten: 572

#4 , 23 sep 2015 01:05

Ik gebruik zelf geen namen van ziekenhuizen of artsen ( enkel schuilnamen). Wat ik bedoelde, was: mocht iemand me herkennen in het verhaal en die zegt ergens: oh maar schrijver Joske Vermeulen heet in het echt Jefke Verschueren
Bedoeling is niet een arts met naam aan te klagen, maar toestanden binnen een sector.

Een andere vraag is: moeten schuilnamen totaal anders klinken dan het origineel? Ik vrees dat sommige dokters toch nog niet iets te herkenbaar zijn. Stel dat ik een dokter Janssens in mijn verhaal dokter Jans noem, is dat dan al riskant of bestaat er een regel dat één letter veranderen voldoende is?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 23 sep 2015 07:35

Als je een fictief verhaal schrijft, is er geen probleem. Schrijf je voor derden een herkenbaar verhaal, dan moet je de (bewijsbare) waarheid schrijven.
Zoniet kan je, zelfs al geef je iedereen andere namen, in de problemen komen.

Weo
Berichten: 414
Juridisch actief: Ja

#6 , 23 sep 2015 13:11

Ik gebruik zelf geen namen van ziekenhuizen of artsen ( enkel schuilnamen). Wat ik bedoelde, was: mocht iemand me herkennen in het verhaal en die zegt ergens: oh maar schrijver Joske Vermeulen heet in het echt Jefke Verschueren
Bedoeling is niet een arts met naam aan te klagen, maar toestanden binnen een sector.

Een andere vraag is: moeten schuilnamen totaal anders klinken dan het origineel? Ik vrees dat sommige dokters toch nog niet iets te herkenbaar zijn. Stel dat ik een dokter Janssens in mijn verhaal dokter Jans noem, is dat dan al riskant of bestaat er een regel dat één letter veranderen voldoende is?
Uiteraard is het niet voldoende om de naam slechts beperkt te wijzigen. Ik begrijp ook niet zo goed dat wanneer je "toestanden binnen een sector" wil aanklagen en niet bepaalde artsen, je toch zo dicht bij de originele naam zou willen blijven.

Daarnaast blijft het punt van JPV van belang. Als het duidelijk om een non-fictie verhaal gaat, dat je waarschijnlijk ook zo zal voorstellen, kan je nog steeds aangesproken worden. Misschien voelen bepaalde artsen zich "aangesproken", misschien mag je reactie verwachten van een bepaalde koepelorganisatie zoals de Vlaamse Vereniging voor Psychiatrie. Zorg dat je recht in je schoenen staat en dat je over bewijs beschikt.

Je hebt het recht om een pseudoniem te gebruiken, maar ik denk dat niets een andere persoon tegenhoudt om uit te zoeken of te communiceren wie er achter die naam schuilt.

kwispel
Topic Starter
Berichten: 572

#7 , 23 sep 2015 15:44

Er zijn meerdere psychiaters die ik nadien ontmoette die me gevraagd en gestimuleerd hebben om dit neer te schrijven omdat zij op een beschaafdere manier aan psychiatrie willen doen. Ik werkte in de voorlopige versie vaak met letters, zo werd dokter Janssens, dokter J. ( fictief voorbeeld)

De feiten die ik aanhaal, staan wel degelijk op papier. Er zijn dingen bij me vastgesteld die hoegenaamd stroken met de realiteit. Ook de periode en plaatsen zijn te checken.
Ik zou dus schrijven: er werd die en die aandoening bij me vastgesteld, maar dat bleek puur administratief want ik nam bv. geen medicatie. Wil dingen in vraag stellen. Kan dus aantonen wat er is gebeurd: collocatie, diagnosestelling, hoe ik me daarbij voelde, en hoe het uiteindelijk werd tegengesproken door psychiaters die wel testen deden, die wel langdurig wekelijks met me hebben gepraat,....

Ik kan bv. bij mijn voorwoord een woordje uitleg geven: waarom ik een schuilnaam gebruik, maar waarom ik het wel nodig vind om dit boek te schrijven, dat ik geen dokters ontmasker ( dus stel: iemand reageert via email en vraagt me: zeg, dokter Janssens, dat is toch dokter Peeters, ik herken hem erin), dan ga ik dat niet bevestigen.

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”