Hoe een licentie/copyright verkrijgen ?

witchqueen
Topic Starter
Berichten: 183

Hoe een licentie/copyright verkrijgen ?

#1 , 25 jul 2015 21:18

Onze zoon wil graag een handeltje opstarten in de sector 'verkoop merchandising'. Het gaat om handgemaakte artikelen voor liefhebbers van Amerikaanse comics en Japanse manga. Dit betekent dat er op de artikelen bvb het logo van Batman kan voorkomen, of een afbeelding van Pikachu (voor wie het niet weet : die laatste is een Pokémon :-) )
De afbeeldingen zijn kleurloos, en zonder namen of merken op.
Nu hebben we één en ander opgezocht, en 'fan-art' is wel toegelaten, zolang je er geen winst op maakt, er geen reclame voor maakt en geen kopies maakt. Nu, hier is ieder stuk handgemaakt en dus uniek, dus geen kopies, maar de andere 2 voorwaarden gaan natuurlijk niet op als je handel wil drijven.
Nu wil de zoon graag officieel de toelating om zijn artikelen te maken en te verkopen, maar hoe kom je daar aan ?
We vinden wel terug hoe je een eigen merk kan laten registreren, maar niet hoe en waar je toelating kunt verkrijgen om bepaalde afbeeldingen te gebruiken op eigen werk...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
weergave
Berichten: 71

#2 , 26 jul 2015 11:32

ik zou het ook niet weten waar je licentie moet aanvraag ik doe dat ook met films naar eigenaar sturen dan antwoord die nooit
het advies is niet binden je hebt altijd een advocaat nodig of rechtspersoon die gestudeerd heeft in rechten.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 27 jul 2015 07:38

aangetekende zending sturen naar de licentie-eigenaar. Niet beginnen zonder dat je een akkoord hebt met de eigenaar of het kan een héle dure rekening worden. Sommige copyright-eigenaars doen niet moeilijk bij beperkte oplages, anderen eisen direct duizenden euro's per inbreuk en gaan standaard altijd over tot dagvaarding.

Geen antwoord kan gewoon betekenen dat ze de handgemaakte artikelen zelfs niet willen verspreid zien, maar er geen tijd aan willen spenderen.

Reclame

Weo
Berichten: 414
Juridisch actief: Ja

#4 , 03 aug 2015 14:06

In alle eerlijkheid lijkt me dit onbegonnen werk. De kosten voor Nintendo, DC Comics, ... om een jurist een overeenkomst te laten opstellen zal niet opwegen tegen de winst die ze uit de verkoop van je zoon zullen halen. Bijgevolg is het zelfs niet interessant om er aan te beginnen voor hen.
Daarnaast kennen zij je zoon niet, hebben zij geen invloed op hoe de werken er gaan uitzien, ...

Mocht je toch eens willen proberen, hier vind je de contactgegevens voor de houder en Europese verantwoordelijke van een van de Pokemon-merken: https://oami.europa.eu/eSearch/#details ... /009897356.

Als je zoon hier en daar een t-shirt voor vrienden maakt, denk ik niet dat ze hem komen achtervolgen. Zet hij ze op een website, dan kan het wel eens tegenvallen.

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”