Pagina 1 van 1

Gebruik van echte speler- en clubnamen. Mag dat?

Geplaatst: 08 nov 2013 17:09
door BerryS
Hallo allemaal,

Ben een ondernemer en wil graag een eigen voetbal manager spel op gaan zetten. Echter vraag ik me het volgende af:
Mag ik de echte namen van clubs en spelers gebruiken in het spel? (zonder dat ik echte logo's en tenue's van de clubs gebruik)

Ik weet bijvoorbeeld dat OSM in Nederland dit wel gebruikt, maar allicht hebben die wel merkrecht betaald o.i.d.

Aan de andere kant mogen commerciƫle voetbalwebsites ook nieuws over clubs en spelers plaatsen...

Wie kan mij hier mee helpen?

Alvast bedankt!

Re: Gebruik van echte speler- en clubnamen. Mag dat?

Geplaatst: 10 nov 2013 18:05
door Highfield
Beste, ik krijg regelmatig deze vragen.

Echt mee opletten, want er spelen allerlei intellectuele rechten mee, zoals auteursrecht, recht op (handels)naam, merkenrecht, etc.

Re: Gebruik van echte speler- en clubnamen. Mag dat?

Geplaatst: 11 nov 2013 08:49
door JPV
Hallo allemaal,

Ben een ondernemer en wil graag een eigen voetbal manager spel op gaan zetten. Echter vraag ik me het volgende af:
Mag ik de echte namen van clubs en spelers gebruiken in het spel? (zonder dat ik echte logo's en tenue's van de clubs gebruik)

Ik weet bijvoorbeeld dat OSM in Nederland dit wel gebruikt, maar allicht hebben die wel merkrecht betaald o.i.d.

Aan de andere kant mogen commerciƫle voetbalwebsites ook nieuws over clubs en spelers plaatsen...

Wie kan mij hier mee helpen?

Alvast bedankt!
Commerciele nieuwssites valing onder het recht op vrije nieuwsgaring. Jij valt daar niet onder, maar zal dis namen wss slechts na licentie kunnen gebruiken.

Re: Gebruik van echte speler- en clubnamen. Mag dat?

Geplaatst: 13 nov 2013 17:48
door BerryS
Jammer, bedankt voor de antwoorden!

En mogen we i.p.v. een clubnaam, wel de naam van een stad gebruiken?

Voorbeeld: AJAX --> Amsterdam, Feyenoord --> Rotterdam, FC Utrecht --> Utrecht, Club Brugge --> Brugge.

Re: Gebruik van echte speler- en clubnamen. Mag dat?

Geplaatst: 27 dec 2013 20:20
door Tsunami
Dat lijkt me geen probleem gezien er geen voetbalclub "Rotterdam" bestaat. De naam van de wettelijke vereniging is "sc Feyenoord" en dat is een ander iets dan simpelweg "Rotterdam". Echter, misschien zit je in een grijze zone als de spelersnamen, logo of outfits tezeer lijken op die van Feyenoord waardoor de link naar de club te duidelijk wordt.

Re: Gebruik van echte speler- en clubnamen. Mag dat?

Geplaatst: 28 dec 2013 11:43
door redak
er zijn toch ook games die fictieve namen gebruiken, maar waar het wel zeer duidelijk is over wie het gaat. Bv. voor een voetbalspel : Ajox, Fayenoord, Anderslecht, ... idem voor spelersnamen. Ik vermoed dat dit ook is om de rechten niet te moeten betalen.

Maar hoeverre je hier dan juridisch sterk staat weet ik ook niet.

Re: Gebruik van echte speler- en clubnamen. Mag dat?

Geplaatst: 30 dec 2013 10:28
door redak

Re: Gebruik van echte speler- en clubnamen. Mag dat?

Geplaatst: 24 feb 2014 19:14
door Tsunami
er zijn toch ook games die fictieve namen gebruiken, maar waar het wel zeer duidelijk is over wie het gaat. Bv. voor een voetbalspel : Ajox, Fayenoord, Anderslecht, ... idem voor spelersnamen. Ik vermoed dat dit ook is om de rechten niet te moeten betalen.

Maar hoeverre je hier dan juridisch sterk staat weet ik ook niet.
Klopt. In de jaren 90 heb ik nog gespeeld met Di Wolde in het doel van Anderlecht op de SuperNintendo. Maar ... hoe leuk zulk jeugdsentiment is, ik heb het laatste decennium geen enkel sportspel meer gezien (concreet: enkel voetbal en tennis, de andere sporten volg ik niet zo qua gaming) waar de namen niet echt waren en waar de graphics zelfs vrij gedetailleerd het uiterlijk van de spelers simuleerden.

Re: Gebruik van echte speler- en clubnamen. Mag dat?

Geplaatst: 24 feb 2014 19:55
door giserke
Ik vermoed van niet, omdat de meeste spelers een vennootschap zijn die hun naam draagt als handelsmerk.