Manuscript

Dreamwriter
Topic Starter
Berichten: 3

Manuscript

#1 , 27 jan 2013 00:27

Sedert enkele jaren schrijf ik in mijn vrije tijd romans. Een droom zou zijn om deze te publiceren. Verschillende uitgeverijen laten je toe een manuscript op te sturen waarna zij overwegen of zij interesse hebben om het uit te geven. Ik speel met het idee hierop in te gaan. Nu stel ik mij de volgende vraag:
Hoe kan ik voorkomen dat een (werknemer van zo'n) uitgeverij met mijn ideeën en/of concepten gaat lopen?

Ik wil niet gezegd hebben dat mijn (amateur)werk het waard is om te publiceren, maar wie niet waagt, wie niet wint, niet soms?
Het lijkt me echter verschrikkelijk om afgewezen te worden en enkele jaren later op een boek te stuiten dat je zelf lijkt geschreven te hebben. Bovendien lijkt het me dan moeilijk aan te tonen dat jij dit verhaal eerst hebt geschreven.

Ik ben een absolute leek wat juridische kwesties betreft en hoop dan ook dat jullie mij advies kunnen geven...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Dreamwriter
Topic Starter
Berichten: 3

#2 , 27 jan 2013 00:29

Bijkomende vraag: Als ik het manuscript ook naar Nederlandse uitgeverijen zou opsturen, dien ik dan andere/bijkomende maatregelen te treffen?

Alvast veel dank voor jullie hulp!

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#3 , 06 feb 2013 17:51

Auteursrecht is een recht dat ontstaat door de loutere creatie. Het ontstaat maw automatisch. Dit principe geldt zowel in België als in Nederland. U hoeft daarvoor niets te deponeren. Ook het copyright-teken biedt (in tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht) geen bijkomende bescherming.

Echter, wanneer er zich een inbreuk voordoet op uw rechten als auteur, dan zal u wel dienen te bewijzen dat uw creatie van een vroegere datum is. Daarvoor dient uw werk maw eeen vaste datum te hebben. Dat kan door uw werk te deponeren bij een notaris of de overheid. Voor "kleinere" werken, is er ook het i-depot (http://ictrecht.be/intellectuele-eigend ... tAodvTUAyA" onclick="window.open(this.href);return false;)
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Reclame

Dreamwriter
Topic Starter
Berichten: 3

#4 , 10 feb 2013 23:28

Bedankt voor de reactie.

Welk van beide opties is het beste?
En wat zou zoiets kosten bij een notaris?
Laatst gewijzigd door Dreamwriter op 10 feb 2013 23:34, 1 keer totaal gewijzigd.

mblb1
Berichten: 184
Locatie: Antwerpen - Gent

#5 , 10 feb 2013 23:32

https://www.boip.int/wps/portal/site/id ... c2b49febaa" onclick="window.open(this.href);return false;

beetje lange link :)

Sirius_Legal
Berichten: 120
Contacteer: Website

#6 , 13 feb 2013 10:43

Beste allen,

Ik wil hieraan nog even toevoegen dat er drie bijkomende belangrijke elementen zijn om je werk te beschermen:

- het werk niet zomaar aan iedereen laten lezen
- eventueel een vertrouwelijkheidsverklaring laten tekenen door wie het wel leest
- depot kan ook gratis bij Sabam, ook voor niet-leden. Het geeft geen extra bescherming, maar biedt wel een bewijs van datum van creatie en is aldus veel goedkoper dan een notaris of dan het i-depot.

Mvg,

Sirius Legal
"It's not what you look at that matters, it's what you see" (Henri D. Thoreau)

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”