Naam veranderen, nog copyright?

robbypauwels
Topic Starter
Berichten: 1

Naam veranderen, nog copyright?

#1 , 22 jan 2012 14:57

Hey,

Ik ben bezig met een kortfilm te ontwikkelen. In één van de scene's komt een piramide van jupiler blikjes voor.
Om geen problemen te hebben met copyright ben ik vanplan met een stift jupiler naar jopiler te veranderen.

Is dit voldoende om geen problemen te krijgen met copyright?

Alvast bedankt!
- Robby Pauwels

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22292
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 22 jan 2012 15:50

Tekening en lay-out van de blikjes blijven herkenbaar. Waarom vraag je niet de toestemming aan ABInbev zelf?

Sirius_Legal
Berichten: 120
Contacteer: Website

#3 , 24 jan 2012 14:03

Beste,

Het gevaar schuilt hier niet enkel in het copyright, maar wel in het merkenrecht.

Je mag in principe beschermde merknamen zoals Jupiler alleen gebruiken in boeken ,films en andere media als je kan aantonen dat de vermelding nodig of nuttig is.

Kan je dat niet, dan kan de merkhouder de stopzetting eisen als hij kan bewijzen dat hij schade leidt (bvb imagoschade).

Concreet voorgenomen gebruik laten aftoetsen door je juridische raadgever (op basis van de beelden) en desnoods toestemming vragen van AB Inbev.

(Dit wordt autoreclame, maar bon, het lijkt me functioneel hier): hiervoor bestaat een handige online service op http://www.campaignchecker.be" onclick="window.open(this.href);return false;. In de eerste plaats voor reclamecampagnes, maar evengoed voor filmmakers bruikbaar.

Mvg,
Sirius Legal
"It's not what you look at that matters, it's what you see" (Henri D. Thoreau)

Reclame

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”