Gebruik van afbeelding zonder toestemming

de witte 45
Topic Starter
Berichten: 4

Gebruik van afbeelding zonder toestemming

#1 , 29 dec 2006 16:59

Ik ben illustrator. Ca. 3,5 jaar geleden maakte ik een tekening die ik aanleverde aan een kennis voor gebruik op de affiche van een voetbalploeg. Het was de tekening van o.a. een mascottefiguurtje.

Het was een vriendendienst en ik rekende hem daarvoor niks aan.
De ploeg speelt op nationaal niveau in Belgi?.

Ca. 1,5 jaar nadien verneem ik van vrienden dat er supporters rondlopen met sweaters van de ploeg met daarop mijn figuurtje. Blijkbaar was de tekening in verkeerde handen geraakt of doorgegeven zonder duidelijke afspraken.

Nadien breng ik ter controle een bezoekje aan de fanshop van de ploeg en ik merk inderdaad dat de sweater met mijn tekening daar in de rekken hangt. Ik maak er daar ter plekke geen opmerking over; ik heb zelfs niet de reflex om een ex. te kopen als bewijsmateriaal.

Ik wilde al eerder te rade gaan bij een advocaat maar heb dit nog niet gedaan.

Deze week ging ik terug langs de fanshop om de stand van zaken nog eens te controleren maar de sweaters waren uit de rekken genomen; ik vroeg aan de uitbaatster wanneer die sweaters met die bepaalde tekening terug binnen zouden zijn en ze kon zich niet herinneren dat ze die ooit gehad hadden.

Misschien is er ondertussen een nieuwe franchisenemer in de fanshop...

Mijn kennis heb ik ondertussen niet meer gezien en ik heb hem er niet meer over aangesproken.

- Wat moet ik hiermee doen? Wat zegt de regelgeving daarover?
- Heb ik nog een kans om hier een billijke vergoeding voor uit de brand te slepen, laat staan een schadevergoeding?
- Moet ik bewijs verzamelen?
- Moet ik het met mijn kennis regelen of de fanshop-uitbater aanspreken?

Dank voor het antwoord.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dieke
Berichten: 1299

#2 , 30 dec 2006 23:56

Als leek (laat dat duidelijk zijn!) denk ik dat je niets meer kan ondernemen. Als je destijds niet duidelijk hebt gestipuleerd dat dat figuurtje jouw eigendom blijft, denk ik dat je door het aan die vriend te geven, je rechten erop hebt afgestaan.

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#3 , 31 dec 2006 08:42

Art.1.?1.Alleen de auteur van een werk van letterkunde of kunst heeft het recht om het op welke wijze of in welke vorm ook te REPRODUCEREN of te laten reproduceren...Art.22.?1.Wanneer het werk op geoorloofde wijze openbaar is gemaakt,kan de auteur zich niet verzetten tegen...Art.80.Hij die kwaadwillig of bedrieglijk inbreuk pleegt op het auteursrecht...is schuldig aan het misdrijf van namaking...(Auteurswet 30 juni 1994).

Art.870.Iedere partij moet het bewijs leveren van de feiten die zij aanvoert.(Gerechtelijk Wetboek).

Wellicht wordt dit laatste uw grootste probleem.

Reclame

de witte 45
Topic Starter
Berichten: 4

#4 , 03 jan 2007 14:06

Als leek (laat dat duidelijk zijn!) denk ik dat je niets meer kan ondernemen. Als je destijds niet duidelijk hebt gestipuleerd dat dat figuurtje jouw eigendom blijft, denk ik dat je door het aan die vriend te geven, je rechten erop hebt afgestaan.
Dat lijkt me een beetje te gemakkelijk. Wanneer ik een tekening bezorg aan iemand met een duidelijke afspraak voor het gebruik ervan in een afgesproken medium dan krijgt die persoon toch niet automatisch alle rechten over de tekening?

Ik zou denken dat alle rechten steeds bij de auteur/ eigenaar blijven tot het tegendeel is overeengekomen.

Marnik
Berichten: 2

#5 , 21 mar 2008 10:49

volgens mijn kennis blijft een tekening/foto altijd eigendom van de auteur.
Tenzij de volledige copyrights schriftelijk zijn afgestaan.
de gebruiker van je tekening moet kunnen aantonen dat hij rechtmatig de tekening gebruikt.

Persoonlijk krijg ik regelmatig de vraag van drukkers ivm foto's die aangelevert worden ter druk waar dan in de exif onze gegevens staan van copyrights en of deze dan wel mogen gebruikt worden.

gewoon je stoute schoenen aantrekken en eens met verantwoordelijke van de club gaan babbelen welke return ze je willen geven..

djanodive
Berichten: 326

#6 , 24 apr 2008 15:25

Om in de toekomst dergeljike farsen tegen te gaan, kan je uw tekening deponeren bij het Benelux Bureau voor Intelectuele Eigendom.

Het hoofdkantoor bevind zich in Den Haag (Nederland), maar je kan dit eventueel ook regelen via België.

Er zijnverschillende opties mogelijk.

Een eerste optie is om een 'merk' te deponeren. Dit is duurder dan het laatste dat ik zal uileggen, maar ik rechtszekerder. Ik geef je een voorbeeld. Samson en Gert als merk is daar gedeponeerd. Wat wil dit ondermeer zeggen: dat men niet zomaar een samson en gert-brood mag bakken. Men moet eerst de toestemming hebben van de eigenaar van het merk. In dit geval studio 100.

Ik denk niet dat je zomaar elke tekening als 'merk' kan deponeren, maar er zijn nog andere opties. Je kan alle uitleg hieromtrent terugdvinden op de website van dit Overheidsbureau. Googelen maar....

dan zijn er nog enkele mogelijkheden voor andere dingen te 'deponeren, maar als laatste, en voor de gewone consument het belantrijkste:

De Depot-enveloppe. Dit is een enveloppe die gegevens bevat over jou 'idee. Dit kan gaan van een tekening van een beertje tot een industriële tekening van een nieuw benzine-motor. De enveloppe bestaat uit 2 gelijkaardige delen. In beide enveloppes moet hetzelfde materiaal zitten (exact!!!). Vb Foto's, DVD, schetsen, ...

Die envelop stuur je op naar Den Haag en zij stempelen beide delen af. Eén ervan word bijgehouden door hen en de andere sturen ze naar jou op. Laat deze enveloppe dicht. Open ze enkle in geval van een rechtzaak, waarbij de rechter of een deurwaarder ze zal openmaken. Is ze reeds geopend, dan verliest ze haar bewijskracht.

Het deponeren van een dergelijke enveloppe is niet zo duur. Voor 45euro word zij 5 jaar in Den Haag gedeponeerd. Voor 10 jaar bewaring krjig je een mooie korting van 20euro. je kan de enveloppe nu aankopen en pas volgend jaar bijvoorbeeld opsturen. Dan gaat de termijn pas in vanaf dat de enveloppe (aangetekend?) terug is gestuurd naar Den Haag.

Wat is het nut nu van die enveloppe: op die manier bewijs je als 'maker' dat het idee op die welbepaalde dag reeds van jou was. Dus dan moet de tegenpartij, de beklaagde dus, bewijzen dat zij het idee eerder hadden. En aangezien het Benelux-bureau een overheidsinstelling is voor de Benelux, en als dusdanig erkend, is de bewijskracht van die enveloppe, bij hen in bewaring genomen, veel hoger dan bijvoorbeeld een aan jouzelf aangetekende zending met diezelfde inhoud (wat niets afdoet van het feit dat een aan jouzelf gerichte ongeopende aangetekende zending geen bewijskracht kan hebben!).

Veel hangt dan ook af waar de rechtzaak plaatsheeft. Is dit in Europa, dan zit het er dik in dat je de zaak kan winnen. Is het ni Amerika bijvoorbeeld, dan moet de rechter die enveloppe willen aanvaarden als bewijs en onze auteurswet toetsen aan de Amerikaanse en ermee akkoord gaan.

Kijk maar naar het liedje van Michael jackson 'You Are Not Alone'. de rechtbank in België heeft geoordeeld dat die twee Belgen de rechtmatige auteurs zijn, maar als de Amerikaanse recher zich van de Belgische wetgeving niets van aan trekt, dan kunnen ze veel minder geld eruit halen. Wat ze er dan vermoedelijk wel nog kunnen uithalen, is de opbrengst van de Belgische verkoop, of de opbrengst uit radiostations (SABAM zoals ze het noemen in de volksmond).

Het is inderdaad niet omdat je een tekening aan iemand geeft om te gebruiken, dat je automatisch je rechten verliest. Beschouw het als een 'licentie', zoals Microsoft doet met haar software (en zovele andere software-fabrikanten). Je kan natuurlijk op papier afstand doen van een aantal rechten, maar dan staat het op papier en weet je op voorhand wat je voor wat krijgt.

Als auteur beschik je in den beginne over een heel aantal rechten rond jouw creatie. Zo heb je de reproductierechten, naburige rechten. Ik weet dat 1 van die rechten altijd verworven blijft, maar ik weet niet dewelke het is. Moet je eens opzoeken bij SABAM. je kan trouwens bij SABAM oko dingen deponeren en niet enkel muziek. Eens surfen naar "www.sabam.be".

In jou geval zou ik jouw schetsen en tekeningen en wat dan ook in zo'n depot steken en opsturen naar Nederland en dán pas naar die club stappen.

Als je natuurlijk voelt dat er niets meer te rapen valt, dan zou ik er ook niet moeilijk over doen. Vergeet immers niet dat ze later nog dat figuurtje kunnen gebruiken en dan heb je een bewijs via het depot.

Vergeet ook niet dat je automatisch auteursrecht geniet, maar dat het inderdaad moeilijk is om dat te bewijzen, in sommige gevallen. In jouw geval hangt dit af van bijvoorbeeld de schetsen die je maakte, emails die je verstuurde of telefontjes die je kreeg, ...

Dus...praat er eens over, NADAT je op één of andere manier je tekening vastgezet hebt.

Zji kunnen natuurlijk altijd aanhalen dat ze die truitjes al 6 maand gebuiken terwijl de datum van jouw enveloppe maar dateert van heden. Dit bemoeilijkt de zaak natuurlijk.

Last but not least: auteursrecht bezit je automatisch, maar het bewijzen is een ander paar mouwen...

Hou ons op de hoogte!

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”