auvibel op verkochte dvd's

manbijthond2000
Topic Starter
Berichten: 4

auvibel op verkochte dvd's

#1 , 20 nov 2006 22:07

hoi allen,

Enige maanden geleden kocht ik een partij dvd's en cd's op in Stijns koopjeshallen in Hechtel.
Ik heb deze doorverkocht op ebay.
Ik heb een brief ontvangen van auvibel waarin gevraagd werd om aankoopbewijs en dergelijke op te sturen.
In die brief las ik ok dat dit voor zelfstandigen en invoerders bedoeld is.
Daar ik particulier ben heb ik dit niet ingevuld.
Vandaag,enkele weken later,krijg ik een dagvaarding om op 5 december te verschijnen voor de rechtbank in Turnhout,ze eisen 45.231.00 euro,auvibel taks plus btw !!!
Een aankoopbewijs heb ik niet meer,het was trouwens een gewoon briefje waarop de prijs was uitgerekend.
Wat kan ik hieraan doen?
Het lijkt me toch niet normaal dat ik als particulier een bedrag moet gaan betalen dat meerdere keren de waarde is dan waaraan ik ze verkocht heb.

Iemand wijze raad?

bedankt !

Marc

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 21 nov 2006 07:58

Hoeveel dvd's heeft U aangekocht en verkocht?

Ik vermoed dat het bewijs terug te vinden is in uw eBay verkopersaccount. Kan U een link naar uw verkopersaccount posten?

manbijthond2000
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 21 nov 2006 08:04

het zijn 37.050 dvd's en 6.300 cd's ze waren verpakt in dozen van 900 en 600 stuks

Reclame

manbijthond2000
Topic Starter
Berichten: 4

#4 , 21 nov 2006 08:05


Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#5 , 21 nov 2006 09:34

Met dergelijke hoeveelheden kan je moeilijk nog spreken van 'particuliere' verkoop.

Je hebt 37050 dvd's verkocht ? 0,165 euro/stuk da=6113 euro en 6300 cd's ? 0.11 euro/stuk da=693.

Samen=da...6806 euro.

Art.56.?2.De kleine ondernemingen waarvan de jaaromzet een door de Koning vast te stellen bedrag niet overschrijdt,genieten belastingvrijstelling voor de leveringen van goederen en diensten die ze verrichten...(BTW wetboek 3 juli 1969).

Art.1.Als kleine ondernemingen voor de toepassing van artikel 56,?2 van het Wetboek worden aangemerkt de belastingplichtigen van wie de jaaromzet gerealiseerd tijdens het voorgaand kalenderjaar niet meer bedraagt dan 5580 EUR...(K.B. nr.19,BTW-Kleine Ondernemingen 29 december 1992).

Een btw nr...heb je vermoedelijk (ook) niet?

Een advocaat opzoeken lijkt me verstandig!

manbijthond2000
Topic Starter
Berichten: 4

#6 , 11 dec 2006 19:25

De zaak is ondertussen op vraag van mijn advokaat uitgesteld.
Zo hebben we' wat meer tijd om ??n en ander op te zoeken.

Waarom zou men niet kunnen spreken van een particuliere verkoop?
Ik heb die dvd's gekocht als ??n lot,ik heb ze dan wel per doos verder verkocht maar volgens mij heb je hiermee geen argument.
Stel dat ik een roll's royce bezit en ik die wil verkopen.
Ik krijg hiervoor 500.000 euro,ben ik dan ook handelaar?
Of ben ik pas handelaar als ik de wagen volledig demonteer en alle onderdelen apart verkoop?

Weet er iemand waar ik meer info vind over wanneer iemand handelaar is?
Aan welke wettelijke verplichtingen moet iemand voldoen om als handelaar aanzien te worden?

Bedankt

Marc

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#7 , 11 dec 2006 21:30

Art.1.Kooplieden zijn zij die daden uitoefenen,die bij de wet daden van koophandel genoemd worden....Art.2.Onder daden van koophandel verstaat de wet: ELKE aankoop van...koopwaren om die,al dan niet na bewerking,weder te verkopen...; ELKE verkoop...die het gevolg is van zodanige aankoop...(Wetboek van Koophandel).

Ik vrees dat deze grap, U (veel!) geld zal kosten!

sperwer
Berichten: 1155

#8 , 12 dec 2006 08:25

Waarom zou men niet kunnen spreken van een particuliere verkoop?

Particuliere verkoop is ??nmalig en/of een kleine hoeveelheid.

37 duizend dvd's is nu niet bepaald een kleine hoeveelheid en kan dus nog moeilijk als een sporadische en/of eenmalige verkoop sporadische verkoop beschouwd worden.

De aankoop van zo'n hoeveelheid word gedaan met het oog op handel en de verkoop ervan valt dus duidelijk onder de handelswetten.

j.demoor
Berichten: 10360

#9 , 13 dec 2006 10:27

?Art.1.Kooplieden zijn zij die daden uitoefenen,bij de wet daden van koophandel genoemd,EN daarvan,hoofdzakelijk of aanvullend,hun GEWOON beroep maken."(Wetboek van Koophandel 10 september 1807)

?De gehuwde vrouw wordt als handelaarster beschouwd, wanneer bewezen is dat zij op zodanige wijze gehandeld heeft met derden, dat die noodzakelijk hebben moeten aannemen dat zij zich persoonlijk verbond voor de daden, door de wet als handelsdaden omschreven,EN waarvan zij haar gewoon beroep maakt.Er wordt nochtans vereist dat de handelsdaden in het kader van een GEWOONLIJK uitgeoefend beroep geschieden, wat winstoogmerken en speculatie veronderstelt.?(Gent 28 juni 1967,Belgische Rechtspraak in Handelszaken 1969,208-212)

Ik ga ervan uit dat u van dergelijke daden van koophandel niet uw gewoon beroep maakte.

?Art.702.Behalve...bevat het exploot van dagvaarding...de volgende opgaven:3?.het onderwerp en de korte samenvatting van de middelen van de vordering...?(Ger.W.=Gerechtelijk Wetboek).
In die ?samenvatting van de middelen? moet u voldoende informatie vinden over de REDENEN van uw dagvaarding.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#10 , 13 dec 2006 12:06

het zijn 37.050 dvd's en 6.300 cd's
Ik ga ervan uit dat u van dergelijke daden van koophandel niet uw gewoon beroep maakte.
Meer dan 43.000 lege schijven verkopen in een tijdspanne van 2 maand!?
Een professionele PC boer verkoopt een dergelijke hoeveelheid (nog niet) op een ?heel? jaar.

Benieuwd of de rechter daar veel oor naar zal hebben!

sperwer
Berichten: 1155

#11 , 13 dec 2006 12:20

het zijn 37.050 dvd's en 6.300 cd's
Ik ga ervan uit dat u van dergelijke daden van koophandel niet uw gewoon beroep maakte.
Meer dan 43.000 lege schijven verkopen in een tijdspanne van 2 maand!?
Een professionele PC boer verkoopt een dergelijke hoeveelheid (nog niet) op een ?heel? jaar.

Benieuwd of de rechter daar veel oor naar zal hebben!
Vrees dat er zelfs kans bestaat dat de rechter een verder onderzoek naar de finacieen van poster zal gelasten. Dergelijke verkoop wijst immers op ervaring er in.

fx
Berichten: 2

#12 , 23 feb 2007 19:07

In het kader van de Auteurswet doet het helemaal niet ter zake of de persoon in kwestie daden van koophandel stelt of niet.

Er moet worden gekeken of hij in een van de categorie?n van bijdrageplichtigen valt die in artikel 55 van de Auteurswet staan.

Maar blijkbaar is hij reeds veroordeeld. (http://www.auvibel.be/files/RP31012007.pdf)

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”