Hergebruik van publieke gegevens

Joeri_J
Topic Starter
Berichten: 650

Hergebruik van publieke gegevens

#1 , 17 jun 2010 14:28

Naar aanleiding van :

Code: Selecteer alles

http://blog.tuinslak.org/2010/06/stopping-irail-be/
(korte uitleg: deze site verzorgt een "tussenlaag" tussen de eindgebruiker en de nmbs-website, en geeft aan de gebruiker een light site door de storende elementen weg te filteren)

ivm de Copyright uitleg op: http://www.b-rail.be/main/N/legal/copyright/index.php" onclick="window.open(this.href);return false;
...via een elektronisch, mechanisch of ander procédé bewerkte vorm, te gebruiken, reproduceren, afficheren, publiek te maken, wijzigen, wissen, aan te passen...
Is deze beperking echt wel wettelijk toegelaten om dit te verbieden?

een zoek website kopieert eveneens tekst/informatie van een website, en je kan dit ook in een gestripte (enkel tekst) vorm zien via de zoeksite.
Dit zou dan ook niet mogen?

Er wordt toch dezelfde informatie (die al publiek verspreid word via verschillende kanalen) weergegeven?

Al kan 'k wel begrijpen dat er nergens garanties zijn dat de gegevens niet aangepast zijn...

Met enkele collega's hadden we de discussie of't mag of niet...

Iemand die hier kennis van heeft?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
stefl
Berichten: 5

#2 , 18 jun 2010 07:52

My mail to the NMBS on October 6th 2008. They never replied to that e-mail. Until now, when they got their own mobile website, that is.
IANAL, maar mij lijkt het dat zij door niet te antwoorden op die e-mail, de website oogluikend hebben toegestaan en dat er dus een schadeclaim zou kunnen worden ingediend voor de geleden schade (time is money)...niet dat de NMBS zo goed overweg kan met schadeclaims :lol:

Joeri_J
Topic Starter
Berichten: 650

#3 , 18 jun 2010 09:33

http://tweakers.net/nieuws/68034/belgis ... -site.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Door CodingMammoth, donderdag 17 juni 2010 14:30

Persoonlijk vind ik het een raar verhaal.

Een jaar geleden (ff opgezocht: september 2008 is het) heb ik zelf contact opgenomen met de NMBS om een iPhone programma voor te stellen. Vrij snel kreeg ik hierop antwoord dat dit besproken zou worden op een volgende vergadering. Na deze vergadering kreeg ik een mail waarin men zei dat ik geen recht had om hun data te gebruiken, en dit programma te maken. Ze waren immers zelf bezig met een mobile website/app. Enige tijd later kwam railtime.be uit.

Een antwoord van hen op 25 september 2008:
"
ondertussen is er hier al beslist om een dergelijke applicatie binnenkort ook
beschikbaar te stellen.
Men is er volop aan bezig.

Met de meeste hoogachting,
"

Persoonlijk ondervond ik dus dat de NMBS persoonlijk goed gereageerd heeft op mijn mails. Kreeg vrij snel antwoorden op mijn vragen.

Ik lees in het artikel dat iRail de NMBS op de hoogte stelde oktober 2008, dit is dus na mijn bericht, dus ik vermoed dat de NMBS hier ook wel mooi op gereageerd zou hebben.
De vraag of hij effectief die mail gestuurd heeft,
en of hij die effectief naar de juiste dienst gestuurd heeft is natuurlijk een vraag...
Afgaan van bovenstaande reply op tweakers.net kan je er vanuit gaan dat ze "wel" beantwoorden...
Of het in dit geval dus "genegeerd" of "verkeerd verzonden" is kan men niet besluiten...

Maar staat los van de vraag natuurlijk,
ook los van het feit van hoe de NMBS dit oplost, (dit kon natuurlijk beter dan direct dreigen)

Ik (en enkele collega's) zouden graag weten of het wettelijk klopt, en wat wel/niet mag.
cfr dat er vele diensten data kopiëren, en opnieuw tonen (zoekmachienes, website's, ... )
...

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 18 jun 2010 10:38

Bij mijn weten heeft de Spoorwegmaatschappij nog eens dat spelletje proberen te spelen met de website treinvertragingen.com. Is toen voor hen faliekant afgelopen. Op enige naamswijzigingen van geregistreerde namen na heeft de ontwikkelaar toen op alle punten gewonnen.

Nu de spoorwegmaatschappij is wel een beetje "bizar", zeg maar gerust maniakaal of obsessief beschermend, als het op eigen bezit of naam aankomt. Ik herinner me een gekend reisbureau dat een locatie huurde in het Zuid-station en er voornamelijk combo tickets verkocht (TGV/Thalys tot in CDG of Schiphol en dan vliegtuig naar land van bestemming) die er bijna letterlijk zijn weggepest. Tickets van treinreizen verkopen aan de vastgelegde tarieven is blijkbaar een vorm van concurrentie? Ik herinner me ook nog al de miserie die mijn instelling gehad heeft met de dienst gebouwen van de spoorwegmaatschappij om de sleutels te krijgen van onze eigen leveringsstraat zodat we niet afhingen van de al of niet aanwezigheid van één medewerker bij hen om leveringen te kunnen laten plaatsvinden. (en met leveringen bedoel ik minimaal een gehele vrachtwagen, niet een pakketje van Taxipost.)

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”