Gelijkende firmanaam en domein

Jac
Topic Starter
Berichten: 75
Juridisch actief: Nee

Gelijkende firmanaam en domein

#1 , 02 apr 2010 16:50

Ik wil een internet platform oprichten rond een bepaalde markt, de firmanaam zal dezelfde zijn als de domeinnaam, bijvoorbeeld "Naam.be".

Ik heb recent de domeinnaam gekocht. Nu vind ik toch nog een vennootschap die ook "Naam" heeft, niet "Naam.be". We zijn in dezelfde sector actief, maar met een totaal verschillende, niet-concurrentiele aanbieding. Ik had ze eerst over het hoofd gezien, omdat ze geen website hebben, niet vermeld worden op Internet, niet in het telefoonboek staan, geen reklame maken, ... Je kan ze enkel in de kruispuntsbank terugvinden.

Kan dit een probleem vormen? Moet ik hen aanschrijven? En wat als ze moeilijk doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
VAN BELLE Jean Marc
Berichten: 29
Locatie: Bellegoed, Bellegem

#2 , 01 mei 2010 14:26

Vroeger ging een notaris bij de oprichting van een BVBA na of de naam al bestond. Indien ja, ging de oprichtingsakte niet door.

Dit is veranderd. Zo bijvoorbeeld vindt u van de transportfirma XTRACO verschillende firmanamen bij de public search of bij de publicaties van het Belgisch Staatsblad.

Geen probleem tenzij u de naam wilt gebruiken er rechten op bouwen. Naamrechten kunnen trouwens in een ultiem geval een gigantische belastingbesparing vormen zoals octrooien en patenten en zijn DE grootste belastingontwijking die wij fiscalisten nu toepassen (15% bronafhouding zoals auteursrecht ook misbruikt wordt bij sommige uitgeversbedrijven en collega's journalisten, en geen 22% sociale bijdragen noch dure personenbelastingen tot 50%).

Dat is een ander verhaal. Daarvoor geldt het merkenrecht en de naamerkenning.

Herinner u de zaak van 25 jaar geleden van Q8 dat leek op Kuwait. Het merk nam een gigantische expansie en plots bleek in Engeland een heel klein tankbedrijfje al veel vroeger die naam gedeponeerd te hebben.

Het heeft die mens schatrijk gemaakt bij verkoop daarvan.

Ik verkocht bijv. de domeinnaam van www.rodenburg.be dat ik privé gebruikte voor wandelingen. De registratiedatum kun je bewijzen maar had betrekking op de school en de wijk die later de beroemde serie op VRT werd. De man is gelukkig met deze aankoop en het is een onroerend goedbedrijf. Ik zou daar een probleem van... kunnen maken.

Maar ik los veel liever moeilijke problemen op.

Is dit antwoord duidelijk?
Als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen.
Als u het niet doet, doe ik het wel.
Ik ben op mijn best als ik zwijg. Nooit dus.
Als je van je eigen vrouw niet tevreden bent, waarom zou zij dan tevreden moeten zijn met haar man?

Jac
Topic Starter
Berichten: 75
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 mei 2010 16:17

Ik heb intussen de bestaande firma een aangetekende brief gestuurd met de vraag voor eind april te antwoorden als ze bezwaar hadden en dat hebben ze niet gedaan. Ik ga er dus van uit dat alles OK is.

Ik snap wel niet goed hoe je een belastingbesparing kunt realiseren. Ik weet dat licentierechten op octrooien (gedeeltelijk?) vrijgesteld zijn als je de research in Belgie doet, maar hoe krijg je belastingvoordeel met een naam?

Reclame

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”