registratie webdomein

pumbaah
Topic Starter
Berichten: 2

registratie webdomein

#1 , 30 mar 2010 01:54

Nu heb ik iets aan de hand.

Ik heb sinds oktober 2009 een domein geregistreerd. Sinds begin 2010 is er een vzw opgericht dewelke niet wilt dat ik het domeingebruik wegens gelijkenis in de naam. Ze beweren dat omdat ze een vzw zijn met een soortgelijke naam ik dit domein niet meer zou mogen gebruiken omdat het domein dan ineens naadloos verbonden is met de betreffende vzw. Wat is hier juist van aan want volgens mijn advocaat kan me niks gebeuren aangezien het domein al bestond alvorens de vzw er was en als ik een pagina zou tonen met het bericht dat de site niets te maken zou hebben met de betreffende vzw.

Ik heb intussen opzoekwerk gedaan naar het merkenrecht, maar daar staan zij niet tussen en het is ook geen ged. merk (maar is volgens mij hetzelfde).

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bartvdv
Berichten: 1911

#2 , 30 mar 2010 08:32

Een merk, een bedrijfsnaam, een logo, ... hoeven niet geregistreerd te worden om er rechten over te laten gelden. Over het feit dat beide namen sterk op elkaar lijken zou ik me niet teveel zorgen maken zolang de activiteiten maar niet gelijklopend zijn. Ook zo'n vermelding op de website dat jullie bedrijf niets te maken heeft met de vzw lijkt mij onzinnig en daarmee geef je enigszins toe dat er verwarring mogelijk is. Dus daar zou ik al over zwijgen.

Het aantal domeinnamen is beperkt; en dus zijn er nogalwat bedrijven die exclusiviteit proberen op te eisen. Je staat natuurlijk sterker als jouw domeinnaam 'dezelfde' is als jouw bedrijfsnaam.

Lees ik het goed dat jouw domeinnaam eerder werd geregistreerd dan de oprichting van de vzw? Dan zou je zelfs hen het vuur aan de schenen kunnen leggen en dreigen via de rechtbank om hun naam te laten wijzigen.

pumbaah
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 30 mar 2010 11:02

Klopt. De registratie van het domein was voor de vzw officieel hun vzw nummer heeft gekregen. Er is wel sprake van een mogelijke verwarring als je de betreffende vzw moet geloven.

Het probleem zit 'm erin dat mijn eigen organisatie (nog op te starten) dewelke deze wilde gebruiken enkel het transporteren van huisdieren en de baasjes wilde gaan doen en deze unmasked domeinnaam gewoon doorverwijst naar persoonlijke webruimte.

Reclame

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”