In hoeverre is een concept van nature beschermd

Dextro
Topic Starter
Berichten: 2

In hoeverre is een concept van nature beschermd

#1 , 04 dec 2008 12:43

Beste,

Met onze jongerengroep (VZW vorm) willen wij in onze stad een reeds bestaand 'interactief' stadsspel organiseren.

Het is een concept waarbij een object verstopt wordt (binnen een bepaald gebied); dat gezocht moet worden door de deelnemers van het spel. Dagelijks verschijnen er op een website tips over de plaats waar het object ligt. De eerste vinder krijgt het object/prijs.

Dit spel is reeds 3 keer georganiseerd door één persoon in onze stad. Bij de laatste editie (dateert van zomer 2007?) heeft hij kenbaar gemaakt dat het spel niet meer (door zichzelf?) georganiseerd zal worden. (was student ten tijde van organisatie en heeft er nu geen tijd meer voor)

Wij hebben contact opgenomen met de organisator om tot een overeenkomst van gebruik te komen; maar hebben toch enkele vragen. Wij willen er ergens voor onze kas iets kleins meer verdienen (via sponsoring hopen wij op max. 100€ te raken) en communiceren dit ook zo op een eerlijke manier door.
De organisator heeft het over het ' verhuren ' (zoals hijzelf beschrijft) van het concept en dit lijkt me eigenaardig !?

Ik weet dat sowieso de naam van het spel, de lay-out van de website en de teksten die hierin staan beschermd zijn door het auteursrecht (zoals ook vermeld op zijn website), maar mijn vraag naar jullie toe is in welke mate een concept hieronder valt ?
( kan je een concept überhaupt ' verhuren ' ?)

Zijn wij vrij om zelf zo een spel te organiseren ? Weliswaar onder een andere naam, maar met een zelfde concept ? (object zoeken op basis van on-line tips)

Het is niet onze echte doelstelling om dit te doen; maar het zou ons sterken (indien zo) in onze onderhandelingen. Op zijn website staat vermeld " ELKE VORM VAN OVERNAME CONCEPT ZONDER TOESTEMMING IS STRAFBAAR " en dit stel ik toch in vraag.

Ook op de contactpagina staat:
Het spel , xxxxxx , is een concept bedacht door xxxxxx . Het concept xxxxxx is een beschermd idee. Indien u een soortgelijk event wenst te organiseren dient u toestemming te vragen per mail.
Nu kan ik nergens een referentie vinden naar bescherming van of de merknaam of het concept (beschermde merknamen worden ook met het 'tm'-trademark icoon aangegeven, niet ?)
Lijkt mij ook niet evident om zo een concept te beschermen ?
(hij heeft altijd aangegeven dat hij zelf nooit winst heeft gemaakt met het spel dus zouden de kosten om bescherming aan te vragen de opbrengsten niet rechtvaardigen ?)

Alvast bedankt om de tijd te nemen om dit onderwerp te bekijken.

Alle suggesties zijn meer dan welkom

mvg,
Laatst gewijzigd door Dextro op 17 dec 2008 16:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Free
Berichten: 12

#2 , 04 dec 2008 14:09

beste

uw "concept" heb ik al op verschillende andere plaatsen gezien hoor.
Meestal wordt er een vat bier ergens verstopt en kunnen de mensen die willen meezoeken dagelijks op een site tips vergaren.

dus de "uitvinder" is helemaal niet de eerste die dit spel speelt.

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 06 dec 2008 11:45

Was fout geadresseerd
Laatst gewijzigd door j.demoor op 06 dec 2008 12:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 06 dec 2008 12:05

“Art.1 § 1. Alleen de auteur van een werk van letterkunde of kunst heeft het recht om het op welke wijze of in welke vorm ook , direct of indirect, tijdelijk of duurzaam, volledig of gedeeltelijk te reproduceren of te laten reproduceren.”(30 JUNI 1994. - Wet betreffende het auteursrecht en de naburige rechten).

Een concept voor een spel is geen werk van letterkunde of kunst en valt dus niet onder toepassing van voornoemde Auteurswet.

“Art.3.§ 1. In de zin van artikel 2 worden in het bijzonder niet als uitvindingen beschouwd :...3) stelsels, regels en methoden voor het verrichten van geestelijke arbeid, voor het spelen of voor de bedrijfsvoering, alsmede computerprogramma's...”(28 MAART 1984. - Wet op de uitvindingsoctrooien).

Eenzelfde bepaling komt ook voor in art.52 Europees Octrooiverdrag 5 oktober 1973.

Een concept voor een spel is dus ook niet octrooieerbaar.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Dextro
Topic Starter
Berichten: 2

#5 , 17 dec 2008 16:04

Alvast bedankt voor de nuttige info

Wij hebben ook advies gevraagd bij een lector in het Auteursrecht en wist ons dit te bevestigen !

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”