Ik dacht dat een idee niet beschermd is, wel de wijze waarop dat idee is neergeschreven/gepresenteerd?

Thomas1
Topic Starter
Berichten: 184

Ik dacht dat een idee niet beschermd is, wel de wijze waarop dat idee is neergeschreven/gepresenteerd?

#1 , 10 apr 2021 05:36

Ik dacht dat een idee of concept op zich niet beschermd is en mag overgenomen worden. Zoals een formule of een procedure of stappenplan.
Enkel de neerslag ervan en representatie in een cursus, als bouwtekening of anders is beschermd. Klopt dit?

(je mag dus een idee altijd overnemen, niet de wijze waarop het idee is getekend, neergeschreven of anders voorgesteld).

Zo mag je een mechanisme overnemen van iemand anders in je ontwerp, maar je mag het ontwerp zelf niet identiek overnemen.
Daarom dat bedrijven hun nieuwe techniek angstvallig geheim proberen houden, omdat een techniek niet beschermd is. Wel de wijze waarop die techniek in een ontwerp is gebouwd.

Klopt dit?

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding