copyright

gebrnaam
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

copyright

#1 , 09 apr 2021 12:44

Met mijn bedrijf verhuur ik auto's, een fotograaf heeft op een openbaar domein een mooie foto gemaakt van mijn auto met mij achter het stuur. Hij heeft deze foto op zijn facebook pagina geplaatst en voorzien van een Copyright tekentje.
Ik wil graag deze foto zelf ook gebruiken op mijn website, ik heb herhaaldelijk om toestemming gevraagd, maar hier geen antwoord op gekregen. Kan ik deze foto alsnog gebruiken aangezien mijn eigendom, en ikzelf onderwerp uitmaak van de foto?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12811

#2 , 09 apr 2021 12:47

Neen, u moet zijn expliciet akkoord hebben. Het feit dat u toestemming heeft gegeven om de foto te maken, geeft u geen eigendomsrechten.

gebrnaam
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 apr 2021 14:09

Beste, Ik heb helemaal geen toestemming gegeven om een foto te maken. Ik heb de fotograaf zelfs niet eens opgemerkt toen hij de foto had gemaakt. Desondanks is het een heel mooie foto.

Reclame

Thomas1
Berichten: 184

#4 , 10 apr 2021 05:26

Het portretrecht stelt dat iemand in principe steeds toestemming nodig heeft om een foto van iemand online te zetten, ook al ben je particulier. Hobbyfotografen moeten zich hier zeker ook aan houden.

Thomas_A
Berichten: 2289
Juridisch actief: Nee

#5 , 10 apr 2021 06:37

Meest praktische oplossing is dan ook dat u de fotograaf laat weten dat hij geen toelating had voor het nemen van deze foto. Maar dat u deze wel kan wil geven in ruil voor gebruiksrecht hiervan op uw website.

Dat u anders klacht zal indienen wegens schending van uw portretrecht.

Franciscus
Berichten: 38583

#6 , 10 apr 2021 10:25

Fotograaf heeft het auteursrecht maar u hebt inderdaad het portretrecht.
Gezien u als persoon erop staat is het ook nog schending van de privacy.

Niet netjes van de fotograaf.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 10 apr 2021 13:45

Meest praktische oplossing is dan ook dat u de fotograaf laat weten dat hij geen toelating had voor het nemen van deze foto. Maar dat u deze wel kan wil geven in ruil voor gebruiksrecht hiervan op uw website.
Inderdaad: rollen omdraaien als u er herkenbaar op staat

Of u mag 'm gebruiken.
Of de fotograaf gebruikt de foto nérgens meer publiek.

Screenshots nemen van de foto op wat herkenbaar de website van de fotograaf is: ganse pagina dus, met domeinnaam bovenaan

Google Images kan zoeken of foto nog elders staat ...


op Facebook kan u meteen de foto melden en laten weghalen aangezien u er zelf op staat

gebrnaam
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#8 , 12 apr 2021 12:38

Bedankt, dat zijn heldere antwoorden. Een ruil lijkt me het fairste worden we beide beter van.

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”