Muziekuitgeverij

PierreBoem
Topic Starter
Berichten: 1
Locatie: Heuvelland

Muziekuitgeverij

#1 , 26 apr 2006 10:53

Beste,

Ik richt binnenkort een uitgeverij van gedrukte muziek op. Onder gedrukte muziek kun je partijen van originele composities en partijen van bewerkingen/arrangementen op bestaande composities (bijvoorbeeld een popnummer bewerken zodat ook een fanfare dat kan spelen) verstaan.

Meestal sluit zo'n uitgeverij een contract met de componist die zijn werk wil laten uitgeven bij die uitgever. IN dat contract staat dan o.a. ook dat de componist of arrangeur recht heeft op een bepaald percentage van de netto-verkoopprijs van het werk.
Een voorbeeld van zo'n bepaling is:

5. De uitgever enkel beslist over de verkoopprijs van het grafisch exemplaar. Per verkocht exemplaar heeft de componist/bewerker recht op 8 % van de netto-prijs van het werk. Het totaal van dit bedrag zal ??nmaal per jaar worden overmaakt op rekening van de componist/bewerker. Deze zal het recht hebben de officiele verkoopcijfers in te kijken.

Zo goed als alle uitgeverijen die ik ken doen dit op deze manier.

Nu is mijn vraag: Moet op dit percentage (het bedrag dat de componist/arrangeur bekomt) RSZ betaald worden? En indien de componist zelfstandig is, moet daar dan BTW op betaald worden?
Ik heb het reeds enkele ingewijden in BTW-recht en RSZ gevraagd en zij kunnen mij ook niet onmiddellijk helpen, aangezien het hier over een soort uitbetaling van auteursrecht gaat... of toch niet? Is dit loon? Deelname in de winst?

Ik was zelf als componist werkzaam bij een uitgeverij vroeger en op de afrekening van dat bedrag/percentage stond het woord 'royalties', zonder vermelding van BTW of RSZ of andere lasten...

Weet u soms raad hierbij?

Alvast bedankt
Pierre

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 20 sep 2006 23:48

Weet u soms raad hierbij?

Alvast bedankt
Ondanks alles is blijkbaar niemand instaat U verder te helpen...waarvoor onze excuses! :cry:

sperwer
Berichten: 1155

#3 , 21 sep 2006 08:40

Wat betaald moet worden hangt af van het statuut van de gene die het geld ontvangt.

Je kan hier mss meer informatie over krijgen bij sabam.

Reclame

djanodive
Berichten: 326

#4 , 24 apr 2008 16:54

Ik vermoed dat je zeker geen RSZ zal moeten betalen, aangezien die artiest niet jouw werknemer is, maar wel een "zelfstandige".

Wat betreft BTW, als jij onder de vrijstellingsregel valt, dan zal je vermoedleijk geen BTW moeten aanrekenen.

Val je er niet onder, dan weet ik het zowiezo ook niet :shock: , maar ik denk dat er geen BTW aan te pas komt.

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”