Mag je zomaar zinnen/quotes/uitspraken gebruiken voor een campagne?

Frogger
Topic Starter
Berichten: 32

Mag je zomaar zinnen/quotes/uitspraken gebruiken voor een campagne?

#1 , 02 mar 2021 16:06

Ik heb enkele vragen over het volgende :

Een firma lanceert een commerciële campagne en huurt hiervoor een communicatie bureau in.
Ze werken een online campagne uit die gespreid is over enkele weken/maanden.

Er worden nieuwsbrieven gemaakt, flyers, etc…

Het concept dat uitgewerkt is door het communicatie bureau draait rond uitspraken/quotes van bekende mensen.
Deze quotes hebben steeds een connectie met één van de onderwerp die in de campagne voorkomt.

Bv. voor innovatie zal een quote gebruikt worden van een bekende uitvinder. Deze quotes worden opgezocht via het internet en verwerkt in een origineel eigen design.

Mijn 1ste vraag : Mag dit? Mag je zomaar quotes gebruiken voor commercieel gebruik (van bekende mensen)?

Stel dat de firma een stapje verder zou gaan en geen quotes zou gebruiken van bekende mensen maar wel van klanten, leveranciers, etc… .
Dus er zouden teksten gebruikt worden die ooit in mails of andere communicatie zijn ontvangen geweest van de klanten/leveranciers naar de firma.

Mijn 2de vraag : Mag dit? Mag je zomaar zinnen knippen en plakken uit digitaal berichtenverkeer en gebruiken voor een commerciële campagne?
Moet je hiervoor toestemming vragen aan de persoon die ooit die zin geschreven heeft? Indien wel, wat als je de naam van de persoon die de quote schreef zou anonimiseren? Moet je dan toestemming vragen?
Bv van de naam “Jan De Smet” zou dan “Jan D. S.” gebruikt worden. Zou dit nog voor een juridisch probleem kunnen zorgen?

Laatste vraag:
Zijn uitspraken/quotes copyright beschermd? Als ik vandaag een zin neerschrijf (bv op dit forum) en iemand copy/paste identiek dezelfde zin om ergens anders te gebruiken, kan daar een copyright op berusten?
Of wordt er verschil gemaakt tussen teksten van creatieve aard en niet creatieve aard. Het lijkt me logisch dat zinnen uit een roman je niet zomaar mag gaan kopiëren en gebruiken.


Alvast bedankt voor jullie inzichten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Frogger
Topic Starter
Berichten: 32

#2 , 03 mar 2021 18:19

Ik heb het antwoord reeds elders gevonden. Reacties zijn dus niet meer nodig.

Franciscus
Berichten: 38587

#3 , 03 mar 2021 20:47

En wat was dat , wij zijn ook benieuwd hoor???
Steeds bereid om iets bij te leren.

Reclame

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”