TV-fragmenten van vereniging op youtube plaatsen

rydna74
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

TV-fragmenten van vereniging op youtube plaatsen

#1 , 22 nov 2020 19:57

Met een lokale vereniging zijn we in de laatste jaren een aantal keer op TV gekomen. Dit zowel op VTM (spelshow), VRT (man bijt hond), de lokale TV, ... Deze fragmenten staan ondertussen niet meer op hun site (als ze er al opgestaan hebben). Ik heb indertijd deze zaken gecaptured en op de PC staan. Voor de vereniging heb ik ook een youtube kanaal maar ik soms filmpjes van activiteiten plaats.
Mag ik deze TV fragmenten zomaar ook op youtube plaatsen? Met bvb de vermelding van welke zender en programma het komt.
Of moet ik daarvoor speciale toestemming vragen?

(Van veel TV-programma's staan trouwens fragmenten op youtube en deze zijn ook geplaatst door kijkers.)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 22 nov 2020 20:28

In principe mag het niet, want dan zou je de uitzendingsrechten moeten klaren. De respectievelijke zenders beoordelen zelf of een eventueel fragment toch op een website (of you tube) getolereerd wordt. Voor korte repo-stukjes kan dat meestal wel. Maar volledige afleveringen van fictie of programma's worden meestal verwijderd.

rydna74
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 nov 2020 20:40

Het gaat hier uiteraard over fragmenten die rechtstreeks met de vereniging te maken hebben. Waar dus de vereniging "de hoofdrol in speelt".
We kunnen ofwel de volledige aflevering plaatsen (maar voor de geinteresseerden van de vereniging is dit misschien niet interessant omdat dit in totaal dan te lang duurt) ofwel enkel het fragment waar de vereniging aan bod komt.

Daarnaast: wie bezit de rechten van deze programma's? Is dit de zender of het productiehuis? Wie kan met andere woorden klagen: de zender of het productiehuis of beiden?

Reclame

eylis
Berichten: 8840

#4 , 23 nov 2020 18:10

De zender regelt de rechten. Maar ik denk niet dat het betaalbaar zal zijn....

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”