Eigendomsrecht software

KevinDeGroot
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Eigendomsrecht software

#1 , 28 aug 2020 08:17

Beste,

Mijn Job omvat een support dienst bij computer problemen (arbeidscontract in vzw). Omdat het bestaande ticket systeem wat verouderd was heb ik voorstelt om een nieuwe omgeving te maken (dit was goed gekeurd van ons afdelingshoofd). Ik heb het systeem volledig opgebouwd. Nu wil de baas (niet afdelingshoofd) dit verkopen aan derden. De vraag is wie de eigenaar van de software is? Omdat het niet mijn functie om software te schrijven en dit geen opdracht was. (Daarom heb ik ook deze meest thuis gemaakt)

Dank bij voorbaat

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 28 aug 2020 09:58

Staat er in uw contract dat alles wat je doet voor het werk automatisch van het werk wordt?
Heb je hier tijdens de werkuren ook aan gewerkt (je spreekt van het meeste thuis, dus ik veronderstel dat je ook tijdens de werkuren aan gewerkt hebt)?

KevinDeGroot
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 aug 2020 14:44

Er staat niets in het contract dat er op verwijst, ja ik heb er ook tijdens de uren aan gewerkt

Reclame

Sirkii
Berichten: 5396

#4 , 28 aug 2020 18:16

Dat je gratis thuis overuren hebt gedaan is top voor je werkgever. Die software is eigendom van de werkgever. Hij zal je wel nodig hebben om handleidingen te schrijven, support te geven, ev de broncode te documenteren zodat iemand anders er ook zijn weg in vindt, verbeteringen aan te brengen enz.

Wat wel kan is een loonsverhoging vragen die dan beter in lijn is met je competenties (of ander werk zoeken). Je zou ook zelfstandig IT consulent kunnen worden en je uren marktconform factureren.

Als dd vzw het financieel krap heeft dan zal je niet op veel moeten rekenen ;-(

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”