Bedrijfsnaam waarbij woorden in andere volgorde staan

Merels
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Bedrijfsnaam waarbij woorden in andere volgorde staan

#1 , 01 aug 2020 18:44

Dag iedereen,

Vandaag kreeg ik bericht via mijn professionele pagina van een Nederlander dat ik de naam van mijn Keramiekatelier onterecht gebruik. Dat die al reeds geregistreerd stond op haar naam in NL. Ik zal de namen hier niet zetten (weet niet of het mag mag en wil niet provoceren) het is echt zo simpel als de soepgroente en groentesoep. Mijn naam is (lidwoord) A B, de hare is B A (zonder lidwoord)

Toen ik in 2018 begon heb ik zowel in NL als in België de naam die ik wilde gebruiken, opgezocht.

Nergens stond deze geregistreerd, niet bij Kvk, niet bij ons en ook niet in het register waar je merken kan registeren.

Het enige wat ik kon vinden, was dus de omgekeerde versie, waar zo goed als geen activiteit was.

En nu krijg ik dus via de host van deze dame de melding dat ze het willen 'uitklaren'. Dat ik mijn naam niet mag gebruiken omdat zij hem heeft geregistreerd.
Ik kreeg als bewijs de inschrijving bij de Kvk met duidelijk enkel B A. Nergens sprake van 'mijn' naam.

Moet ik mij zorgen maken of niet?

We doen inderdaad wel ongeveer hetzelfde maar wel in een hele andere regio (2.5u uit elkaar, ander land)

Naar wat ik heb opgezocht toen en nu weer, niet ... Maar moest er iemand juridisch met duidelijke info komen dat ik best verander, dan weet ik dat ik best gewoon wissel ...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 aug 2020 20:20

Ooit zo een geval gekend bij een klant en hij heeft zijn naam moeten veranderen, omdat de tegenstaande het verwarrend vond en hij een geregistreerde naam had, nu spreek ik wel van 2 Belgische zaken ik zou toch nog eens zien hoe hij geregistreerd is iin de Benelux .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Merels
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 aug 2020 20:46

Hij staat enkel bij de Kvk geregistreerd als B A

Voor de rest nergens registraties van 'mijn' naam te vinden.

De domeinnamen waren ook nog volledig vrij en ik heb mijn naam aan het sociaal fonds doorgegeven. Nergens werd aangegeven dat er een probleem was.
En uiteindelijk is er van mei 2018 tot eind 2019 geen probleem geweest. Toen kreeg ik een vaag bericht dat iemand me wilde bellen over iets. Dingen die ik wel meer krijg, die was er niet op ingegaan. Vandaag kreeg ik plots hetzelfde bericht. Toen ik wel verder vroeg, vooraleer ik besloot of ik telefonisch contact wilde leggen, kreeg ik deze info. Mijn eerste idee was ... Als het zo belangrijk is, dan kan je me toch formeel een brief of een mail sturen?

Ik wil niks liever dan dit uitklaren, maar heb aangegeven wel eerst te checken wat mijn mogelijkheden zijn en of ik wel degelijk in de fout ga.
Want ik heb ondertussen een redelijk klantenbestand uitgebouwd hier.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 aug 2020 08:33

Als enkel de woorden gedraaid zijn en men heeft deze geregistreerd kan en nog altijd zijn dat het hoofd woord geregistreerd is, ik ga een een voorbeeld gevn van mijn persoonlijke ervaring mee,

40 jaar geleden liet in een mooi logo ontwerpen voor mijn firma, en dit door een kunst schilder, in het logo staat een karikatuur van mij zelf en in mijn hand heb ik een BOEK , en op dit boek staat de TITEL " GUINNES BOOK of RECORDS" Ik ben daar voor gedagvaard geweest en heb dit moeten schrappen, ik mocht het Woord Guinnes niet gebruiken in een logo .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Merels
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 aug 2020 08:46

Poeh das stevig.

Maar dat woord staat dan echt geregistreerd als patent/merk toch?

Dat is hier absoluut niet het geval.

Het enige wat zij hebben, is haar inschrijving in de Kvk.

De woorden die gebruikt worden zijn woorden die door tig anderen ook gebruikt worden, eentje daarvan is atelier.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 02 aug 2020 16:10

Hun woorden MOET registreert staan als firma naam , anders hebben zij niks te eisen, je kan dit zelf opzoeken

Hier is er een data bank
https://www.tmdn.org/tmview/#/tmview
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Merels
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#7 , 02 aug 2020 18:04

Dank je wel voor de link.

Er staat niks geregistreerd onder hun firmanaam.

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 02 aug 2020 20:13

Vraag hen dan schriftelijk om de bewijzen dat hun naam ook in België is geregistreerd.

Merels
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#9 , 10 aug 2020 10:07

Ondertussen een week verder... Na heel veel opzoekwerk en de bevestigingen hier, heb ik besloten het te laten rusten. Moest er een officiële brief komen, dan pas reageer ik. Heb mijn verdediging wel klaar.

Maar ik ben volledig in mijn recht.

Geen registratie van mijn naam of iets dergelijks, heel ander grondgebied, we hebben beiden geen schade. We werken ook beiden helemaal anders. Ja we geven workshops, maar die liggen zo ver uit elkaar qua inhoud.

Maar ik heb het idee dat er niet veel verder van zal komen. Anders had ik maandag meteen een bericht gekregen, aangezien ik had gezegd het maandag te bekijken met de juridisch adviseur.

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”