Intellectuele eigendomsrechten bordspel

bruceh
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Intellectuele eigendomsrechten bordspel

#1 , 23 jun 2020 00:03

Hallo iedereen

Na een bordspel te spelen met wat vrienden, kwam ik op het idee om één naar eigen zeggen leukere versie van het spel te maken.
Omdat het spel dat ik wou maken nergens op de markt is leek me dit niet echt een probleem.

Ik heb de oorspronkelijke uitgever van het spel gecontacteerd met de vraag of ze niets wouden doen met mijn idee.
Hierop heb ik geen al te vrolijk antwoord gekregen.
Honestly, I don’t know what to say and I am not sure if you realize that your game is same as one of our best Classic game : Corridor.
For us, your submission is plagiarism and I recommend you to not publish this game at all and to find another idea.
I am sorry to be rude, but Gigamic would certainly go to sue if this kind of game were publish on the market.

Best regards,
Ik ben nog steeds overtuigd dat mijn spel een plaats in de wereld verdient. Maar ik wil niets doen dat niet mag. Ik wil gewoon dat zoveel mogelijk mensen mijn versie ook kunnen spelen als ze dat willen.

Mijn spel ziet er als volgt uit: Afbeelding
Meer info vind je hier: https://bruceisonfire.net/2020/04/23/my ... f-hexidor/.

Wat ik wel heb gevonden is dit: https://patents.google.com/patent/US20170296910A1/en
Op een van de prentjes in dit octrooi vind je een zeshoekige versie net als die van mij. Er staat ook dat dit octrooi abandoned is.

Hebben ze echt een voet om op te staan? Of proberen ze me gewoon af te schrikken?
Ik heb dit spel intussen al met heel wat vrienden gespeeld die ook wel een exemplaar zouden willen. Enkel is dit pas voordelig als ik dit in een groter aantal zoals een kickstarter kan doen. Maar voor ik hier aan begin wil ik zeker zijn dat ik niets doe dat niet kan.

Alvast bedankt voor jullie suggesties en goede raad.

Mvg

Bruce

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12825

#2 , 23 jun 2020 00:32

U mag gerust met vrienden spelen, u mag het gewoon niet verkopen. Als er sterke gelijkenissen zijn, heeft het bedrijf alle recht om klacht in te dienen. Het is dan aan de rechtbank om te beslissen hoe groot de verschillen zijn, en als dat slecht uitvalt, gaat u stevig kunnen betalen.

bruceh
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 jun 2020 00:51

... Het is dan aan de rechtbank om te beslissen hoe groot de verschillen zijn, ...
Hoe wordt dit voor andere producten geregeld? Er is altijd toch iets dat op iets anders lijkt. Waar ligt de grens?
Zijn er instanties die dit kunnen vaststellen dat dit wel of niet een probleem zou vormen?

Als verkopen niet mag, is gratis weg geven dan wel een optie? Ik ben aan het overwegen om al m'n design files gratis aan te bieden op het internet zodanig dat iedereen die wilt er zelf een kan maken. Maar wat houd deze personen tegen om dit niet door te verkopen?

Bedankt voor je snelle antwoord!

Reclame

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”