Eenmalige facturatie van particulier aan bedrijf

Jonge Ondernemer
Topic Starter
Berichten: 5

Eenmalige facturatie van particulier aan bedrijf

#1 , 20 jun 2020 09:55

Ik heb een eenmalige klant voor een eenmalig project. Namelijk voor het bouwen van hun website, zowel design als programmatie. Mijn klant is een onderneming en ik ben een particulier die elders voltijds tewerkgesteld is.

Het lijkt mij enorm omslachtig en duur om even een zaak in bijberoep op te starten, oprichtingskosten te betalen, boekhouder te betalen, kwartaalbijdrage te betalen, publicatie te betalen om de zaak weer op te doeken, een hoop bureaucratische administratie en van wat er nog overschiet de helft naar de belastingen zien te gaan.

Dus ik vroeg mij af of er andere mogelijkheden zijn die legaal en interessant zijn voor beide partijen, zoals auteursrecht. Kan zo’n opdracht uitgevoerd worden via auteursrecht? Zijn er bepaalde regeltjes en extra administratie nodig zodat zij dit kunnen aftrekken als kost en ik in orde ben met mijn belastingen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 20 jun 2020 11:17

Auteursrechten zijn tegenwoordig populair en zijn bij allerlei zaken zeker voor 10-15% te verantwoorden. Zoek een boekhouder en laat die een ruling aanvragen als het bedrag de moeite waard is.

Belastingen gaat u er sowieso betalen, zelfstandige of niet.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 jun 2020 12:22

U kunt een éénmalige onkostennota opmaken zonder BTW. Is voor een éénmalige activiteit dus niet gelijk aan beroepsactiviteit.
Is 100% gelijk aan een wettelijke factuur ( maar zonder BTW ).
Over te maken aan uw opdrachtgever.
Uw opdrachtgever moet dan voor het betrokken aanslagjaar 2021 ( inkomsten 2020 ) een fiche 281.50 opstellen en doorgeven aan de fiscus en een exemplaar aan u.
Aangeven in uw aangifte. Belasting 33 %. Onkosten te bewijzen.

Reclame

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”