Gezelschapsspel ontwikkelen

Spelontwikkelaar
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Gezelschapsspel ontwikkelen

#1 , 24 mei 2020 23:02

Goeiedag,

Als kind heb ik een kaartspel geleerd van mijn grootvader dat ik sindsdien met niemand meer gespeeld heb. Het spel werd gespeeld met gewone speelkaarten en munten (1-5 cent).
Gezien het een goed spel is en niemand anders het lijkt te kennen, zou ik het graag in een nieuw jasje steken en uitbrengen als gezelschapsspel.
Online vind ik niets terug over het spel, onder de naam die ik geleerd heb althans.
Hoe kan ik met zekerheid te weten komen of dit spel reeds gepatenteerd is en mogelijk door iemand anders al uitgebracht is? Of kan ik dit zomaar zelf doen?

Alvast bedankt voor u reactie.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Weo
Berichten: 414
Juridisch actief: Ja

#2 , 16 jun 2020 12:11

Op zoiets kan je geen "patent" nemen. De spelmethode op zich valt ook niet te beschermen.

Wat wel te beschermen valt is het merk van het spel (bv. "monopoly") en de specifieke vormgeving.

Als je het spel niet meer bent tegengekomen en je steekt het volledig in een eigen jasje, met een eigen naam, eventueel met wat extra spelelementen (?), dan zal je waarschijnlijk redelijk veilig zitten.

Reclame

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”