Eigendomsrecht scholen

Throwwaway
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Eigendomsrecht scholen

#1 , 05 mei 2020 14:51

Goede middag
Ik ben technisch leerkracht op een technische middelbare school. Dit schooljaar heb ik in mijn vrije tijd en op eigen initiatief een elektronisch product ontwikkeld, bedoeld om als project in te zetten binnen mijn lessen. Door de huidige omstandigheden heb ik deze lessen echter nog niet kunnen geven, en het ziet er niet naar uit dat deze dit schooljaar nog zullen plaatsvinden. Alle kosten (onderdelen & prototypes) zijn tot nu toe door mijzelf bekostigd geweest, maar het was wel de bedoeling dat de school deze ging vergoeden van zodra het product inzetbaar was en de lessen konden doorgaan.

Vraag 1: Ik denk van niet, maar heeft de school op dit moment eigendomsrecht over het door mij ontwikkeld product?

Volgend schooljaar zou ik niet meer terugkeren naar het onderwijs, maar de collega die mijn vak(ken) zou overnemen wil wel graag mijn product in die lessen inzetten. In dat geval zou ik alles wat ik nu heb (software + hardware, maar geen technische tekeningen of bouwplannen) aan de collega overdragen en laten vergoeden door de school.

Vraag 2: Ik wil dit product nog verder uitwerken, en eventueel in een later stadium zelf op de markt brengen. Kan dit nog na bovenstaande overdracht en bekostiging door de school?

Hopelijk heb ik het duidelijk genoeg uitgelegd. Alvast bedankt voor wie me verder kan helpen!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5395

#2 , 07 mei 2020 12:24

Je zal moeten kiezen: ofwel je kosten laten vergoeden (als de school die wil vergoeden) ofwel je product commerialiseren. Dat laatste vereist dat je minimaal als zelfstandige in bijberoep start, verkoopskanalen opstart, support organiseert, etc etc.

Maak voor casus 2 al maar eerst een businessplan wetende dat scholen weinig werkingsmiddelen hebben.

Reclame

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”