Beschermde naam (niet logo) gebruiken

Nick Vliegen
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Beschermde naam (niet logo) gebruiken

#1 , 14 sep 2019 15:02

Ik zit met een hele specifieke vraag waar jullie me hopelijk mee verder kunnen helpen:

Ik ben erover aan het nadenken om een webshop te openen waar ik T-shirts bedruk met zaken uit de pretparkwereld.

Mag ik geregistreerde namen van attracties hierin verwerken? Ik heb het dus niet over het offciële logo, maar wel de naam.

Een simpel voorbeeld: "I survived Taron" (Taron is een achtbaan), volledig zelf vormgegeven, zodat het geen gelijkenissen vertoont met het officiële logo van Taron.

Mag dit of mag dit niet? :)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Milo72
Berichten: 1016

#2 , 17 sep 2019 14:17

Ik denk dat hier geen eenduidig antwoord op te geven is.

Bij het voorbeeld dat u geeft - Taron - lijkt me de kans klein dat dit zou mogen (zonder toestemming te vragen). Taron is zeer specifiek, het woord heeft (voor zover ik kon terugvinden) geen andere betekenis dan de naam van de betreffende attractie.

Als je bijvoorbeeld "I survived the Vampire" (wat ook een attractie is) zou zetten, is er geen enkele manier waarop Walibi of enig andere rechthebbende dat zou kunnen verbieden.

Als je bvb "Calamity mine" zou gebruiken, zou het al een dubbeltje op zijn kant kunnen zijn...
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Reclame

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”