Autheursrecht

Yen B
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Autheursrecht

#1 , 29 jun 2019 17:23

Ik heb gisteren in een post op Facebook betreffende dierenmishandeling blijkbaar foto's geplaatst die ik gekregen had die van een Nederlandse Nieuwsite blijken te zijn.
Nu heeft dit bedrijf mij vandaag gecontacteerd en mij gevraagd een bedrag van 150 EUR te betalen wegens schending van autheurs rechten.

Ik heb daarop onmiddelijk de foto's verwijderd en met de eigenaar van de Nederland de website geprobeerd begrip te krijgen voor deze fout van mij want ik wist niet dat de foto's van zijn Nederlandse nieuws site kwamen.

Maar ondanks mijn argumenten en de onmiddelijke verwijdering van de foto's willen ze dat ik toch dec150 euro betaald

Wat raad u mij aan ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#2 , 29 jun 2019 17:47

vraag hun eerst al eens naar bewijs dat zij wel degelijk de rechten van de foto's hebben


ik kan u ook een mail sturen en 150euro eisen wegens schending van auteursrechten :)

aldebaran
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 jun 2019 20:10

Zoals Drone zegt, kan je er bij de tegenpartij best op aandringen dat ze aantonen dat het fotomateriaal tot hun intellectuele eigendom behoort. Die bewijslast ligt geloof ik bij hen als gedupeerde.

Evenwel is het goed om er bij stil te staan dat foto's, teksten, muziek e.d. altijd een eigenaar hebben, en dat het nooit zomaar "ok" is om die als niet-eigenaar te publiceren of reproduceren op het internet, al dan niet met bronvermelding. Zie ook deze beknopte uitleg over intellectuele eigendom op de website van de FOD Economie: https://economie.fgov.be/nl/themas/inte ... t-internet
Voor alles wat op het internet staat, moet u bijgevolg alle regels van het auteursrecht respecteren. Dit houdt in het bijzonder in dat u toestemming vraagt aan de rechthebbenden alvorens een foto te kopiëren, muziek te downloaden, artikels over te nemen, foto’s van andere websites op de eigen website te plaatsen, enz.

Reclame

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”