Vermelding beschermde merknaam als ingrediënt op etiket

hansj
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Vermelding beschermde merknaam als ingrediënt op etiket

#1 , 31 mei 2019 11:23

Met onze brouwerij willen wij een bier produceren met Elixir d'Anvers. Na contact met de firma de Beukelaer blijkt dat zij daar niet aan willen meewerken. Ik vermoed dat ik dus sowieso hun logo niet mag gebruiken. Maar mag ik de naam van het product 'elixir d' Anvers' wel vermelden als ingrediënt op het etiket? (bv 'elixir d' Anvers infused')?

Ik redeneer: als bv een restaurant stoofvlees maakt met een bepaald bier vermelden zij dit ook zo op hun menukaart. Ik kan me niet indenken dat die brouwerij daar toestemming voor moet geven, laat staan hen dat zou kunnen verbieden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 31 mei 2019 13:00

Is er al ooit 1 klacht ingediend van deze biermerken ?

Maar als zij klacht indienen kunnen ze ook prijs hebben !

Elixir d'anvers is hoogst waarschijnlijk een geregistreerde naam, zou dit moeten opzoeken !

En dan mag het in geen enkel geval zonder toestemming.

Ik heb ooit een boete gehad voor het gebruik in een beeltenis van mij zelf met een boek ik de hand waarop stond (Guines book off records)
Dit was dus een gewone karikatuur .op mijn etiketten
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Franciscus
Berichten: 38587

#3 , 31 mei 2019 13:11

Ze hebben al NEEN gezegd ( geschreven). Dus zeker geen enkele verwijzing naar hun product maken.
Staan pittige straffen op. Vb inbeslagname van alles wat maar gebruikt werd waar hun product heeft ingezeten of mogelijk inzit.
FAVV - en alle andere controlediensten o.a. douane en accijnzen enz enz

Reclame

hansj
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 31 mei 2019 13:11

Ff opgezocht, is wel degelijk geregistreerd. Niet toegelaten dus? Ook niet als louter ingrediënt?

Franciscus
Berichten: 38587

#5 , 31 mei 2019 13:34

Dan moet u alle ingrediënten die in EdA zitten vermelden en gezien daar een aantal geheim zijn hebt u een probleem.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 31 mei 2019 15:28

Kan je niet gewoon Elixir vermelden ???

Wikipedia schrijft :
Een elixer of elixir, ook wel levenselixer, (uit het Arabisch: الإكسير - al-'iksīr) is een drankje, waaraan doorgaans bepaalde magische of geneeskundige .

En het heeft dan niks te zien met de Antwerpse elixir
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”