Gebruik foto's door ex-werkgever

Oathxwatr
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Gebruik foto's door ex-werkgever

#1 , 23 apr 2019 18:50

Om even met de deur in huis te vallen:

Mijn partner werkt als nagelstyliste.
Wanneer ze een klant haar nagels doet neemt ze vaak foto's van het eindresultaat. Dit deed ze bij haar vorige werkgever ook. Op vraag van zette ze de foto's op de Instagram-pagina van de zaak.

Een tijdje terug is ze van werkgever verandert omdat de eigenaar van de zaak niet zo aangenaam was ( ik zal jullie de details besparen).
Ondertussen is ze al enige tijd bezig bij een nieuwe werkgever. Dit loopt goed.

Nu zag ze vandaag dat haar ex-werkgever de foto's die zij destijds gemaakt had , gebruikt om reclame te maken voor de zaak.

Dit gaat niet om oude posts die nog op de pagina staan van toen ze er nog werkte, maar om nieuwe post die afgelopen week gemaakt zijn

Mijn partner wilt niet dat haar foto's gebruikt worden om reclame te maken voor deze zaak.

Valt hier iets aan te doen?

Alvast bedankt voor jullie tijd!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 apr 2019 19:13

Volgens mij zijn zaken gemaakt, ontworpen in het kader van uw taak en zeker in de plaats van tewerkstelling steeds eigendom van de zaak. Zijn trouwens gemaakt in zijn studio en werkplaats en van de uit te voeren taken van de werknemer.
Denk dat hier weinig tegen te doen valt. Is geen private eigendom van uw partner.
Misschien alleen als de klant en uw partner op de foto's zichtbaar zijn ( GDPR ? ).

Franciscus
Berichten: 38594

#3 , 23 apr 2019 19:56

Hangt van contract af - foto's zijn eigendom van diegene die ze gemaakt heeft.
Wat stond er in contract en wie zegt dat foto's in de zaak gemaakt zijn.
Of staan ze daar op een gegevensdrager eigendom van vorige werkgever?

Reclame

B.Debuck
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 apr 2019 20:57

Ze maakte de foto's in opdracht van de werkgever tijdens haar tewerkstelling.
Ze werden ook gepost op de pagina van de zaak.
Volgens mij zijn deze foto's dan ook integraal eigendom van de werkweger.

Franciscus
Berichten: 38594

#5 , 23 apr 2019 22:02

Ze zette op vraag de foto's wel op een site...maar dat wil niet zeggen dat het niet haar foto's zijn.

Didymus
Berichten: 2061

#6 , 23 apr 2019 23:17

Ze maakte de foto's in opdracht van de werkgever tijdens haar tewerkstelling.
Ze werden ook gepost op de pagina van de zaak.
Volgens mij zijn deze foto's dan ook integraal eigendom van de werkweger.
Nee, de auteursrechten blijven bij de maker van het werk tenzij de rechten expliciet en schriftelijk werden overgedragen: https://economie.fgov.be/nl/themas/inte ... statuut-en
"sowieso" schrijf je zo.

Sirkii
Berichten: 5396

#7 , 23 apr 2019 23:31

Foto s gemaakt terwijl ze bij de vorige werkgever werkte zijn en blijven inderdaad van hem. (Zie hoger voor uitzondering)

Foto s gemaakt terwijl ze bij de huidige werkgever werkt evenwel niet. Vraag aan huidige werkgever of hij stappen wil ondernemen. Misschien is het sop de kool niet waard. Je zal ook moeten bewijzen dat de foto,s van de huidige werkgever zijn. Nieuwe foto,s bv voorzien van een watermerk met naam/logo van huidige werkgever (als hij dat wil)

LeenW
Berichten: 12828

#8 , 23 apr 2019 23:37

Vraag is vooral wat hiermee te winnen of te verliezen valt.

B.Debuck
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#9 , 24 apr 2019 08:04

Topic opnieuw gelezen, uiteraard kan de ex-werkgever geen beroep doen op foto's die werden genomen na/buiten haar tewerkstelling zonder overeenkomst.

Fons54
Berichten: 445

#10 , 24 apr 2019 08:27

Goed lezen.....
Ex werkgever gebruikt geen nieuwe foto's, maar foto's die ze maakte toen ze nog daar werkte.

B.Debuck
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#11 , 24 apr 2019 08:30

Nu zag ze vandaag dat haar ex-werkgever de foto's die zij destijds gemaakt had , gebruikt om reclame te maken voor de zaak.

Dit gaat niet om oude posts die nog op de pagina staan van toen ze er nog werkte, maar om nieuwe post die afgelopen week gemaakt zijn

Mijn partner wilt niet dat haar foto's gebruikt worden om reclame te maken voor deze zaak.

Valt hier iets aan te doen?

Alvast bedankt voor jullie tijd!

Fons54
Berichten: 445

#12 , 24 apr 2019 08:49

De post op de pagina is nieuw, maar de foto's niet.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#13 , 24 apr 2019 10:42

Blijf bij mijn standpunt dat de foto's en het gebruik ervan toe behoren aan de ex-werkgever. Gemaakt tijdens het uitvoeren van haar werktaak. Hij heeft betaald voor het werk en de resultaten.
Als u ontwerpen maakt voor een bedrijf, blijven die na uw vertrek ook eigendom van het bedrijf.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#14 , 24 apr 2019 10:52

Ik denk er ook over als werkt en je word betaald dat het resultaat van dit alles toe behoort aan de werkgever.

Hoe zit het dan met een IT met vast arbeidscontract als hij een programma maakt ??
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Sirkii
Berichten: 5396

#15 , 24 apr 2019 11:01

Ik denk er ook over als werkt en je word betaald dat het resultaat van dit alles toe behoort aan de werkgever.

Hoe zit het dan met een IT met vast arbeidscontract als hij een programma maakt ??
Programma is van de werknemer. In “alle” arbeidsovereenkomsten staan hieromtrent clausules.

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”