Namaken en verkopen auto-onderdeel

shier50
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Namaken en verkopen auto-onderdeel

#1 , 30 mar 2019 17:06

Beste forumleden

Ik ben in het bezit van een kofferspoiler van een oude wagen die veel gezocht wordt door liefhebbers. Deze is niet meer nieuw te krijgen en gaat tweedehands voor aardig wat geld. Nu zou ik deze graag willen reproduceren en de "replica's" verkopen aan andere liefhebbers. Mijn vraag gaat daarom over de rechten die hierop gelden, en of ik deze spoiler legaal kan namaken en verkopen. Hieronder mijn redenering tot nu toe, hopelijk kunnen jullie me helpen om de gaten te vullen.

De spoiler heeft een aerodynamische functie, maar voor de mensen die dit willen kopen gaat het voornamelijk om het optische; de vorm en looks van de spoiler op de wagen. Is het correct om er vanuit te gaan dat hierop een modelrecht geldt? Met welke andere rechten moet ik nog rekening houden? Ik heb me wat zitten inlezen en volgens enkele bronnen ligt de maximum geldigheidstermijn bij een modelrecht op 25 jaar. Deze spoiler is meer dan 25 jaar geleden op de markt gebracht. Dus in het geval dat dit het enige eigendomsrecht van toepassing is, zou het dan legaal zijn om kopies te maken en te verkopen? Uiteraard zou ik bij de kopies alle logo's, merknamen en typenummers van de oorspronkelijke fabrikant verwijderen en zal ik steeds adverteren dat het om een replica exemplaar gaat, niet het originele. Twee details die misschien ook invloed hebben: 1) Het gaat hier om een Duitse fabrikant. 2) Ik zal internationaal verkopen.

Concreet heb ik twee vragen:
- Moet ik rekening houden met Duits of internationaal recht gezien de laatstgenoemde details, of moet ik enkel rekening houden met het recht dat van toepassing is voor België?
- Geldt hier (enkel) modelrecht, of mogelijks ook nog een ander type intellectueel eigendom waar ik rekening mee moet houden?
- Is het legaal om het voorwerp na te maken en te verkopen indien de geldigheidstermijnen van de intellectuele eigendom verlopen zijn?

Als jullie weet hebben van nog andere zaken waar ik rekening mee moet houden dan hoor ik het graag. Alvast heel erg bedankt!

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding