Kopieren van bestanden / Citeren

Alfred J
Topic Starter
Berichten: 190

Kopieren van bestanden / Citeren

#1 , 12 jul 2010 00:02

Beste mensen,

in hoeverre mag ik documenten (naslagwerken) van andere websites kopiëren naar mijn eigen webruimte? Doel hiervan is simpel, sommige interessante naslagwerken gaan verloren doordat de oorspronkelijke eigenaar zijn webhosting verloopt of verwijderd. Is het toegelaten dat als ik een naslagwerk bespreek op mijn eigen website, dat document ook kopieer naar mijn eigen webhosting zodat dit beschikbaar blijft? Met duidelijke vermelding + link naar de website waar het vandaan komt? Of is zoiets in geen enkel geval toegelaten? Of moet ik schriftelijke toestemming hebben van de oorspronkelijk auteur? Volstaat een e-mail in dat geval ook?

tweede vraag, in hoeverre mag ik stukken uit e-mails citeren op mijn website? Ik vermoed simpelweg van niet. Mag er dan wel gezegd worden: "Persoon x zegt ... <uitleg in eigen woorden, dus geen copy paste>"?

Bedankt voor de informatie!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Alfred J
Topic Starter
Berichten: 190

#2 , 12 jul 2010 12:21

Na het lezen van deze pagina vat ik het als volgt op:
  • Ik mag de bestanden opslaan voor privé gebruik, maar niet zelf opnieuw publiceren zonder toestemming van de auteur. (Klopt dit?)
  • E-mails mag ik duidelijk niet citeren, ook geen stukken er uit. Rest mij de vraag of ik wel mag zeggen: "Persoon x zegt ..."
Ik bedoel dit bericht niet als "bump", eerder als aanvulling wat ik zelf ondertussen al ongeveer heb kunnen vinden maar waarvan bevestiging wel leuk zou zijn..

Vandebos
Berichten: 16087

#3 , 12 jul 2010 13:08

- met commerciële bestanden dient u steeds toestemming van de auteur te hebben.

- voor e-mails zorgt u er steeds voor dat u eveneens toestemming van de verzender.

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 13 jul 2010 10:54

“Art.1.Alleen de auteur van een werk van letterkunde of kunst heeft het recht om het werk volgens ongeacht welk procédé , met inbegrip van de beschikbaarstelling voor het publiek op zodanige wijze dat deze voor leden van het publiek op een door hen individueel gekozen plaats en tijd toegankelijk zijn, aan het publiek mede te delen...Art.8.§ 1. Onder werken van letterkunde wordt verstaan de geschriften van welke aard ook...”(30 JUNI 1994. - Wet betreffende het auteursrecht en de naburige rechten).

Zie uitzonderingen in art.21-23bis voornoemde wet.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Alfred J
Topic Starter
Berichten: 190

#5 , 15 jul 2010 13:28

Dank voor de hulp aan beiden!

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”