Foto's voor artikel

Catalogus
Topic Starter

Foto's voor artikel

#1 , 18 feb 2025 20:30

Beste,

Als hobby schrijf ik af en toe artikelen die vervolgens worden gepubliceerd in het maandblad of jaarboek (oplage: 1000ex + leesbaar op de website) van onze vereniging. Hierbij kan ik doorgaans gemakkelijk de eigenaar van het gebruikte materiaal traceren en krijg ik altijd toestemming, gezien de niet-commerciële aard van de publicaties.

Onlangs kreeg ik de vraag om een internationaal artikel te schrijven, wat betekent dat het gepubliceerd zal worden in vergelijkbare verenigingen in andere Europese landen en zelfs in de Verenigde Staten.

Het onderwerp van dit artikel dateert uit de periode 1910-1940 en speelt zich af in de toenmalige Belgische kolonie. Het vinden van geschikt beeldmateriaal blijkt echter erg moeilijk. Toevallig ontdekte ik een Canvas-documentaire waarin 25 seconden videomateriaal voorkomen, waarvan twee specifieke beelden relevant zijn voor mijn artikel.

Ik heb hierover contact opgenomen met het VRT-archief, waar men mij heeft doorverwezen naar een Amerikaans archief, omdat de rechten daar zouden liggen en niet bij de VRT. Helaas konden ze mij geen referentienummer van de video verstrekken. Dit maakt het voor het Amerikaanse archief onmogelijk om te bevestigen of zij deze beelden daadwerkelijk in hun collectie hebben. Desondanks ik zelf de nodige foto's gemaakt heb, zodat dit misschien zouden kunnen terugvinden.

Volgens het Amerikaanse archief mogen de beelden worden gebruikt, maar "op eigen risico".

De beelden zijn oorspronkelijk gemaakt in 1939. Ik ga ervan uit dat auteursrechten na 70 jaar vervallen.
Mijn vraag is dan ook: Klopt dit? Ook voor video?

Indien ik in de bibliografie verwijs naar dit archief, is dit dan voldoende om de beelden te mogen gebruiken?

Alvast bedankt voor jullie inzichten!

Met vriendelijke groet,
L

Reclame