mag ik bedrijfsnaam gebruiken die in het buitenland al bestaat

freyafreya
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

mag ik bedrijfsnaam gebruiken die in het buitenland al bestaat

#1 , 18 feb 2023 17:09

Hallo,

Ik ben bezig met het opstarten van mijn eigen zaak. Nu heb ik echter gemerkt dat er in Azië reeds een bedrijf bestaat met dezelfde naam.
Het is een bedrijf dat al jarenlang bestaat en digitale marketing doet voor grote merken.
Ikzelf zou als virtueel assistent kleine ondernemers helpen op vlak van marketing, social media, events, ... . Ik zou dus bv niet in Azië opereren.

Mijn domeinnaam in België etc is al aangekocht. In België is er geen patent of bedrijf met die naam of dergelijke. Nu ik echter ontdekt heb dat dit bedrijf bestaat vraag ik me af wat de wetgeving hierrond is.
Is het beter dat ik dit vermijd omdat zij (op een gegeven moment) zouden kunnen eisen dat ik van naam verander?
Of ben ik in mijn recht aangezien het de andere kant van de wereld is?

Het is balen aangezien ik al voorbereidingen getroffen heb met die naam maar ik wil uiteraard geen grotere problemen krijgen achteraf.

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Nicolas90
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 feb 2023 10:24

Beste,

In principe mag dit niet, maar gezien het een buitenlandse vennootschap betreft zal dit geen probleem vormen. Ik las het volgende:

Een gelijknamige vennootschap. Wilt u de officiële (zgn. maatschappelijke) naam van uw vennootschap wijzigen of staat u op het punt om een nieuwe vennootschap op te starten, dan kiest u het best voor een unieke naam. Bestaat er immers al een andere vennootschap met exact dezelfde officiële naam, dan kan die u simpelweg verplichten om uw naam aan te passen.

In België of elders? Dat maakt een verschil. Enkel een gelijknamige Belgische vennootschap kan u dwingen om de officiële naam van uw ­vennootschap aan te passen. Een buitenlandse vennootschap kan u op basis van dat regeltje in de Belgische wetgeving het leven niet zuur maken.
Bron: https://ondernemingsdatabank.indicator. ... 188&k=2001

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 feb 2023 00:02

Uw problemen beperken zich niet tot uw geografische reikwijdte, maar ook die van uw cliënteel.

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2302
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 feb 2023 07:28

Hou er rekening mee dat als je hier informatie over opzoekt, begrippen erg vaak door elkaar worden gehaald. Bedrijfsnaam, handelsnaam en merk zijn bijvoorbeeld al helemaal niet hetzelfde.

Bedrijfsnamen en zijn trouwens absoluut niet uniek, zelfs binnen dezelfde sector. Zoek in de Kruispuntbank maar eens naar cafés die Onder den Toren heten.

Heeft te maken met geografische uitstraling, activiteiten, verwarring creëren, andere regels bij gebruik van eigen naam, …

Wat je wel kan doen is checken of de naam al als Benelux merk geregistreerd is. Of breder, maar die kans is kleiner gezien dit direct duur is. Ga niet zomaar in zee met een commerciële partij die aanbiedt de registratie voor jou te doen. Die rekenen soms absurde bedragen.

Uitleg van FOD Economie is niet slecht:

https://economie.fgov.be/nl/themas/onde ... aam-van-de

Benelux Merkendepot:

https://www.boip.int/nl

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”