Afbeelding met auteursrecht gebruiken op vraag van klant?

Lies001
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Afbeelding met auteursrecht gebruiken op vraag van klant?

#1 , 07 dec 2022 20:09

Hallo

Vooraleer ik domme dingen doe even wat navragen. Een klant van mij vraagt om een tekening van Harry Potter. Identiek als de afbeelding zoals te vinden op het internet. Daar staan natuurlijk auteursrechten op.

Het is de eerste keer dat ik dit voorheb, ben nog niet zo lang bezig met verkoop van mijn creaties. Dergelijke vragen zullen waarschijnlijk wel nog komen daarom weet ik liever hoe de vork aan de steel zit. Voorheen deed ik dat ook wel, maar gaf ik alles weg aan vrienden en familie als geschenk voor verjaardag of kerst ofzo. Dus dat boeide niet zozeer. Nu dus wel.

Het gaat niet om veelvuldige productie, het is een eenmalige “kopie” die eenmalig verkocht zou worden.
Had zelf tegen de klant gezegd dat ik daar mijn twijfels over had en eerst eens zou willen nagaan wat kan of niet. Deze opperde dat duizenden mensen een tattoo hebben van micky mouse of harry potter, en dat dit vergelijkbaar was. Die begreep in feite mijn zorg niet echt. Nu vraag ik me af of ik overdrijf? :D Alvast bedankt voor input!

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding