Artikel in parochieblad

Creatief
Topic Starter
Berichten: 2513

Artikel in parochieblad

#1 , 17 apr 2021 18:37

Ik heb de opdracht gekregen van onze pastoor om een artikel (geschiedenis) te schrijven i.v.m. onze wijkkerk, dat dient om in het parochieblad "Kerk en Leven" te publiceren.
Aangezien ik niet over voldoende geschiedenis beschikte zocht ik naar lectuur. Ik ontdekte een boekje dat werd uitgegeven door onze gemeente. Om dat boekje te raadplegen heeft de auteur (gemeente beambte) andere bronnen gebruikt. De auteur heeft deze in de bibliografie gezet op de laatste pagina van het boekje.

Ik beschik dus enkel over de uitgave van de gemeente.

Mag ik hier teksten van ontlenen? Wat moet ik doen om sancties te voorkomen i.v.m. copyright rechten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
iota
Berichten: 830

#2 , 17 apr 2021 23:41

U moet vermelden waar uzelf de info hebt gehaald, nl. het boekje van de gemeente. De bronnen die die auteur in de bibliografie vermeldt, heeft hij geraadpleegd, niet u. Die kan/mag u niet als bron vermelden, want u hebt ze zelf niet gezien.

Als u gegevens haalt uit het boekje van de gemeente, maar die in uw eigen woorden vertelt,volstaat het om onderaan auteur en boek te vermelden waaruit uw info komt. Zodra u echter een tekst letterlijk citeert, moet u die liefst cursief zetten en telkens (bij elk letterlijk citaat) in voetnoot auteur, titel en pagina vermelden.
Zo lang u uw bronnen vermeldt, is er geen sprake van plagiaat of schending van het copyright.

Creatief
Topic Starter
Berichten: 2513

#3 , 18 apr 2021 16:35

Dankjewel, Iota. Hier kan ik mee verder.

Reclame


Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”