auteursrechten & naburige rechten erven

Kribbel
Topic Starter
Berichten: 2

auteursrechten & naburige rechten erven

#1 , 07 jul 2009 12:07

Mijn echtgenoot is de tekstschrijver & producer van een muziekgroep.
We zijn zonder huwelijkscontract getrouwd omdat het wettelijk stelsel reeds alle voorwaarden bevatte die we hadden willen opnemen in een huwelijkscontract.

Laatst vertelde hij mij dat hij niet zeker is aan wie de inkomsten op zijn muziek, die hij oa via SABAM ontvangt, na zijn overlijden zullen toekomen.
Hij lijkt ervan uit te gaan dat ik als huwelijkspartner niets zal ontvangen, tenzij hij mij hiervoor uitdrukkelijk in een testament opneemt.

Ik ben daar toch wel van geschrokken en had het altijd als vanzelfsprekend beschouwd dat ik recht zou hebben op een gedeelte van de inkomsten tijdens ons huwelijk en als weduwe. Omdat hij (als artiest) een hekel heeft aan papperassen, notarissen ed en in zeer goede gezondheid verkeert maakt hij er niet veel van en is er dus ook geen testament.

Nu zou ik toch graag weten hoe de vork in de steel zit.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 09 jul 2009 15:51

“Art.2.§1.Na het overlijden van de auteur blijft het auteursrecht gedurende zeventig jaar bestaan ten voordele van de persoon die hij daartoe heeft aangewezen of,indien dat niet is gebeurd,ten voordele van zijn erfgenamen,overeenkomstig artikel 7...“(Auteurswet 30 juni 1994).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”