Bestaande naam

Bert197777
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Bestaande naam

#1 , 03 okt 2018 12:30

Beste,

We zouden graag voor onze BVBA de naam 'X' gebruiken. Nu hebben we gezien dat een bedrijf (actief in dezelfde sector) dezelfde naam heeft in West-Vlaanderen.

Nu hadden we graag dezelfde naam gebruikt maar wij onderscheiden ons:

1) Actief in Vlaams-Brabant (op 1u15 - 1u30 rijden van de gelijknamige firma)

2) We zouden actief zijn onder een heel ander logo.

https://ondernemingsdatabank.indicator. ... 188&k=2001 --> hier vond ik heel wat interessante informatie maar ik vroeg mij af in welke mate we toch niet dezelfde naam zouden kunnen gebruiken. Deze naam heeft voor mij een speciale betekenis en is een soort eerbetoon aan mijn ouders en daarom had ik deze zeer graag gebruikt.

Is het mogelijk om dit op één of andere manier toch te gebruiken? Kan ik, na een gesprek met de gelijknamige firma, een akkoord verkrijgen van deze eigenaars dat ze hun toestemming geven om deze naam te gebruiken? In welke mate is dit juridisch bindend en ben ik zeker dat ze na 10 a 20 jaar niet afkomen dat ik mijn naam moet veranderen?

Bestaat er ook zoiets als een verjaringstermijn, in de zin van: wat als we geen gesprek aangaan maar toch de naam gebruiken. Daar wij actief zijn in een heel andere regio is de kans zeer klein dat ze dit ontdekken (ze is er natuurlijk wel) maar als we dan 10 a 15 jaar actief zijn hebben ze dan nog steeds het recht om een wijziging aan te vragen of valt dit onder een verjaringstermijn?

Dank bij voorbaat voor de opheldering.

Met vriendelijke groeten,
Bert

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15922
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 okt 2018 12:44

Waarom niet eens eerst zien of deze naam geregistreerd is ???
Dit kan je gemakkelijk opzoeken via google !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Bert197777
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 okt 2018 12:56

Waarom niet eens eerst zien of deze naam geregistreerd is ???
Dit kan je gemakkelijk opzoeken via google !
Geregistreerd op KBO bedoel je? Dit is inderdaad het geval (daar onze naam X X zou zijn, is hun naam X X Y Z) dus het eerste deel is gelijkaardig. Het gedeelte X X is ook gebruikt voor hun website.

Reclame

denlowie
Berichten: 15922
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 okt 2018 13:53

Waarom niet eens eerst zien of deze naam geregistreerd is ???
Dit kan je gemakkelijk opzoeken via google !
Geregistreerd op KBO bedoel je? Dit is inderdaad het geval (daar onze naam X X zou zijn, is hun naam X X Y Z) dus het eerste deel is gelijkaardig. Het gedeelte X X is ook gebruikt voor hun website.

Maar neen man !

Iedereen kan zijn naam op het merken bureau registreren, dus een geregistreerde naam, daar moet je voor betalen bij een merken bureau en dit kan je doen , voor Belgie, of voor de Benelux zelfs voor heel de wereld, je betaald natuurlijk per land !
Als je concurrent dit gedaan heeft vergeet het hoor, maar heeft hij dit niet gedaan dan ben je vrij om u merk te deponeren, dit kost een paar honderd euro's
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

eylis
Berichten: 8825

#5 , 03 okt 2018 17:01

Persoonlijk zou ik bij de opstart van een nieuw bedrijf nooit de naam gebruiken van een bestaand bedrijf en dan nog in dezelfde sector.... Vanuit marketing-oogpunt is dat een zeer slechte keuze. Probeer creatief te denken en brainstorm vanuit de naam die je (vanwege emotionele en andere redenen) persé wil gebruiken, naar een iets aangepaste titel. Het moet maar een letter verschillen bij wijze van spreken en u kan op uw 2 oren slapen.

mava105
Berichten: 22214
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 03 okt 2018 17:31

Wat ga je doen als uw bedrijf nu eens zeer goed draait en wil uitbreiden naar de provincie waar uw naamgenoot nu actief is?

Inazuma
Berichten: 9726
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 04 okt 2018 16:24

Wat ga je doen als uw bedrijf nu eens zeer goed draait en wil uitbreiden naar de provincie waar uw naamgenoot nu actief is?
Of andersom ... de concurrent breidt uit

Geen best plan dus

LennieK
Berichten: 1855
Juridisch actief: Nee

#8 , 05 okt 2018 09:58

Wat ga je doen als uw bedrijf nu eens zeer goed draait en wil uitbreiden naar de provincie waar uw naamgenoot nu actief is?
Of andersom ... de concurrent breidt uit

Geen best plan dus
Of nog een optie: de andere firma verkl**t het, en ineens is het gedaan met jouw goede naam...

Bert197777
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#9 , 08 okt 2018 21:17

Waarom niet eens eerst zien of deze naam geregistreerd is ???
Dit kan je gemakkelijk opzoeken via google !
Geregistreerd op KBO bedoel je? Dit is inderdaad het geval (daar onze naam X X zou zijn, is hun naam X X Y Z) dus het eerste deel is gelijkaardig. Het gedeelte X X is ook gebruikt voor hun website.

Maar neen man !

Iedereen kan zijn naam op het merken bureau registreren, dus een geregistreerde naam, daar moet je voor betalen bij een merken bureau en dit kan je doen , voor Belgie, of voor de Benelux zelfs voor heel de wereld, je betaald natuurlijk per land !
Als je concurrent dit gedaan heeft vergeet het hoor, maar heeft hij dit niet gedaan dan ben je vrij om u merk te deponeren, dit kost een paar honderd euro's
Dus ook al staat hij in het KBO met deze naam en kan hij aantonen dat hij deze naam al vooraleer de registratie qua merk bestond, dan kan hij ons niets maken als ik het goed begrepen heb?

denlowie
Berichten: 15922
Juridisch actief: Nee

#10 , 08 okt 2018 21:26

Neen, maar ik raad je dan wel aan om deze naam snel te registreren.

Dit kost niet zoveel en je vind dit via google onder merkenbureau

Ik zelf ben in een ver verleden naar deze geweest

http://www.bockstael-patents.be/nl/
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”